10 апокалиптични сценария, които може да станат реалност

Хората винаги са изпитвали свещен ужас пред края на света, а сега ужасът се е сменил с любопитство.

Причината за това са многобройните фантастични произведения, в които активно се експлоатира краят на света.

Главният въпрос е могат ли те да слязат от страниците и да се въплътят в реалността?

За съжаление – да.

Хиперган. Сериалът „Невинната Венера“ (Япония)

Поради глобалното затопляне (или да речем – падането на метеорит) голяма част от океанската повърхност (например 65−80 кв. км) може да се нагрее до 50°C, което да провокира възникването на хиперган*.

По прогнози на учените хиперганът ще достигне височина 64 км, а скоростта на вятъра ще бъде 965 км/ч, като нови хипергани ще се образуват, докато началните условия не се изменят. Най-страшното е това, че стихията може да разруши не само крайбрежните градове, но и озоновия слой…

Глобално затъмнение. „Проектът Съншайн“ (Великобритания)

Слънцето ще започне да угасва след около 5 млрд. години. Но не бързайте да се радвате, съществува по-близка заплаха – глобално затъмнение. Прахът, който се натрупва в атмосферата, фактически отразява част от слънчевите лъчи.

За периода от 1960 до 1990 г. Земята е губила 1−2% от слънчевата светлина на всеки десет години. С времето това явление ще доведе до неравномерно охлаждане на планетата и нарушение на кръговрата на водата в природата, което на свой ред ще доведе до чудовищни суши.

Огнена буря. „Последните часове на Земята“ (Австралия)

Учените смятат, че подобен катаклизъм вече се е случвал на нашата планета и е станал причина за измирането на динозаврите. От гледна точка на учените падането на астероид или комета ще предизвика огнена буря, състояща ще от горещи частици, способни да нагреят атмосферата до 1500°C.

Това може да се сравни с падането на ядрени бомби през всеки 6−7 километра земна повърхност. Така че чакаме 16 март 2880 година, когато ще се случи потенциално опасно сближаване с астероида 1950 DA…

Световен потоп. Стивън Бакстър, романът „Потопът“

Библейският потоп може да настъпи и в наше време. Но дори всички ледници да се разтопят, това все пак не е достатъчно да погълне сушата. Сериозен мащаб на потопа могат да дадат подземните хранилища на вода, намиращи се в мантията на дълбочина около 650 км под повърхността.

Според учените именно тези резервоари някога са напълнили Световния океан и могат да направят това още веднъж.

Нарушение на мозъчните вълни. Стивън Кинг, „Клетка“

В романа „Клетка“ на Стивън Кинг импулс, предаван по телефона, превръща хората в зомби. Кинг не е бил толкова далече от истината и подобен сценарий може да се реализира.

Учените смятат, че с радиоимпулс може да се въздейства на лимбичната система, отговаряща за емоциите и нивото на адреналин, превръщайки хората в подобие на зомби.

Инвазия на микроорганизми. Майкъл Крайтън, „Щамът Андромеда“

Независимо че няма никакви доказателства за съществуването на бактериални или вирусни патогени извън пределите на нашата планета, съществува фантастична теория, че вирусът на испанския грип, отнел живота на 50−100 млн. души, е бил донесен на Земята от кометна прах.

И това, както казват учените, не е единственият вирус, дошъл до нас от Космоса. Теоретично, разбира се.

Глобален глад. Филмът „Интерстелар“

„Репетиция“ на подобна катастрофа вече се е случвала през 1930—1936 г. в САЩ и Канада. Серия прахови бури, наречена Прахов котел, е довела до масово унищожение на посевите и суша.

Причините за образуването на праховите бури са били екстензивното въвеждане на селското стопанство, деградацията на почвата ведно със сушата. Повтарянето на подобно явление в по-сериозни мащаби ще доведе до значително намаляване на хранителните запаси.

Зомби апокалипсис. Филмът „28 дни по-късно“ (Великобритания)

Учените сериозно разсъждават за вероятността от създаване на зомби вирус. Според последните изследвания обикновен грипен вирус, кръстосан с вируса на бяса, може да превърне хората в зомбита.

Успокоителното е това, че въпросните вируси са различни и в природни условия не са способни да се кръстосат. Но ако този безумен коктейл се синтезира в лабораторни условия, нашият живот наистина може да заприлича на холивудски трилър.

Ръкотворен вирус. Филмът „Дванайсет маймуни“

Вирусолозите постоянно си играят с огъня. Например наскоро те създадоха нова модификация на вируса на свинския грип (H1N1). Симптомите, които се появяват при порове, най-пълно отразяват механизма на въздействие на вируса върху човешкия организъм, и щамът е въведен изключително за изследвания.

Но вирусът мутира бързо и вече може да се предава по въздуха. Следващата мутация съвсем реално може да стане опасна за хората.

Електромагнитна катастрофа. Сериалът „Революция“ (САЩ)

Представете си живота без електроуреди. Смятате, че това е невъзможно? А този сценарий за край на света е най-вероятен. Човечеството може да се „върне“ в XIX век по няколко причини, най-вероятната от които е повишената слънчева активност.

Например най-мощната за цялата история на наблюдения геомагнитна буря от 1859 година е извадила от строя телеграфите. По-скоростен (но по-малко вероятен) сценарий е огромна електромагнитна бомба, която ще изключи всички електроуреди в света.

–––-

*Хиперган – хипотетичен клас екстремно силни тропически циклони, които може да се формират, ако температурата на океана достигне 50°C, което е с 15°C повече от най-високата фиксирана някога температура на съвременните океани. Това на свой ред може да се предизвика от падането на голям астероид или комета, мощно вулканично изригване или изригване на супервулкан, или много значително глобално затопляне.

Има предположения, че част от динозаврите са измрели в резултат на серия хипергани, възникнали в резултат на падането на астероид или комета на Земята. Този термин е бил предложен от метеоролога Кери Емануел през 1994 г. в MIT.

Източник: Popmech.ru