Die Zeit: Рейс MH17 е жертва на „сляпата“ Европа и алчния Киев

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

Мегавселена
  • 18 октомври 2015 г. в 13:45 Последна промяна:
    18 октомври 2015 г. в 13:47

До трагедията с рейс MH17 е довело нестиковането на действията на цяла редица служби, отговорни за безопасността на полетите, пише Die Zeit. Вместо да затвори небето над зоната на конфликта в Източна Украйна, Киев е решил да печели от използването на въздушното си пространство, поясняват Маркус Бенсман и Давид Крауфорд.

А европейските политици по дипломатически и политически причини са били „слепи с едното око“ и не са разпознали заплахата.

Тази седмица Нидерландският изследователски съвет по сигурност публикува заключителния отчет за катастрофата на MH17. В него се говори не само за това, че самолетът е бил свален от зенитна ракета „Бук“ руско производство, но и за това, че до трагедията е довела нестикованост на действията на цяла редица служби по безопасност на полетите.

На първо място това са съответните структури в Украйна, които до последно твърдели, че въздушното им пространство е безопасно за полети на височина 10 000 метра.

„Но възниква въпросът: Била ли е способна тази служба да вземе такова решение? По-скоро не. Страните, намиращи се в състояние на война, имат редица грижи – и сигурността на гражданските превози, очевидно, не стои на първо място“, се отбелязва в статията. Освен това адвокатите на роднините на загиналите смятат, че Киев е оставил небето отворено от съображения за лична изгода и е продължил да взема пари за използването на своето въздушно пространство.

Второ, безопасността на въздушните коридори се оценява от самите авиопревозвачи, продължават авторите. Някои от тях се отказали от полети над Украйна, но повечето големи компании решили да не променят маршрутите си. Търсенето на обходни трасета означавало повече разходи и увеличаване на продължителността на полетите.

И на последно място рисковете, свързани с полети над зона на конфликт, се оценяват от страните, на които принадлежи един или друг превозвач. В случая с MH17 правителството на Малайзия е трябвало да посъветва своите компании да избягват въздушното пространство на Украйна. Очевидно властите на страната не са имали в този момент пълна информация и не са могли да вземат такова решение.

Европейското разузнаване, дипломати и политици обаче са били осведомени сравнително по-добре, но това не ги накарало да се притеснят за безопасността на гражданската авиация. Защото, както се отбелязва в отчета на Нидерландия, вниманието на тези служби е било „основно насочено към военните действия и политическите последствия от конфликта“. С други думи, по дипломатически и политически причини европейските държави са били „слепи с едното око“ и не видели заплахата за опасността на полетите.

В своя отчет Нидерландия призовава всички отговорни страни – държави, авиопревозвачи и служби за сигурността на полетите – към сътрудничество за осигуряване на по-точна оценка на рисковете, продължава Die Zeit.

Представителят на немския професионален съюз на пилотите и авиотехниците Cockpit Маркус Вал отива по-далече и настоява обществата и нациите „колкото се може по-бързо“ да създадат независима международна агенция, която да решава над какви зони на конфликт може да се лети и над кои – не.

По думите му тази агенция трябва да има достъп до важна военна информация и задължително да затваря въздушните коридори. „Ако коридорът е забранен за всички авиопревозвачи, то никой няма да има конкурентно преимущество“, отбелязва Вал.

Той също се съгласил, че на страните, в които има криза, е присъщо да държат небето си отворено колкото се може по-дълго, за да печелят от използването на въздушното си пространство.

Грешка, групата не съществува! Проверете синтаксиса! (ID: 5)
Категории на статиите:
Свят

Коментарите са затворени.

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори