Древните хищници обичали неандерталско месо

© IPHES
Димитър Димитров

Неандерталските ловци може да са били ловувани от големи котки и други хищници. Според проучване, излязло наскоро, някои дупки във фосили на кости от неандерталци са следи от ухапвания от големи хищници, пише Smithsonian.

Учените знаят какво е ял обикновения неандерталец, какво е ловувал, с кой се е възпроизвеждал, как е разпределял задълженията си и до някаква степен къде се е засичал с големи месоядни. Доказателства, открити на археологически и палеонтологически обекти, сочат, че неандерталците са плячкосвали остатъците от жертвите на хищниците, ловували са ги и дори са се конкурирали с тях за подслона на пещерите.

Наскоро екип от испански учени изследвали случаи на съвременни нападения от хищници, за да видят дали следите от ухапвания имат прилика с тези, открити върху неандерталските кости. Разглеждайки 124 скорошни случая на нападения от лъвове, тигри, мечки, леопарди и други хищници, изследователите открили доста прилики с фосилните находки от Плейстоцена отпреди 40 000 до 200 000 години. Все още не е ясно колко често неандерталците са били нападани.

В един от случаите изследователите могат да посочат хищния извършител. Белезите по черепа на малко дете, открито в пещера във Валенсия (Испания), много наподобяват тези, причинени от съвременните големи котки. Резултатите от изследването са публикувани в Archaeological and Anthropological Sciences.

Разбирането на това как нендерталците са си взаимодействали с големите котки и другите тогавашни хищници може да ни даде по-добра представа за това как ние споделяме околната среда с дивите животни. „Конфликтът между хора и еди хищници е съществувал през цялата човешка еволюция, та чак и до днес“, пишат изследователите. „Въпреки че хората са надживели неандерталците, е възможно за това да са помогнали и хищниците.“

След като знаем, че неандерталците са живеeли сред тези хищници, може би не е много изненадващо, че някои от човекоподните са срещали смъртта си в челюстите на големи зверове.

Антропология