Ефект от алкохол и наркотици без консумация

Димитър Димитров

Предишни изследвания в сферата са показали, че центровете за удоволствие в мозъка могат да бъдат активирани както чрез опасни наркотици, така и чрез физически упражнения. Това е причината много от модерните терапии за лекуване на наркотична зависимост да включват голяма физическа натовареност.

Сега изследователи от университета в Мисури са открили, че тези центрове могат да се активират и да „награждават“ мозъка без нуждата от консумация на наркотици.

Франк Буут (Franc Booth) – професор по ветеринарна медицина в университета – и колегите му развъждали селективно плъхове, които носели определени черти – едните били изключително активни, а другите – много мързеливи. След това на плъховете са инжектирани химикали, които да включват или изключват μ (мю)-опиоидните рецептори, които отговарят за освобождаването на допамин в мозъка при мишките и хората. Когато тези рецептори били включвани у енергичните мишки, те ставали по-мързеливи.

„Преди това тези плъхове бяха активни през цялото време и постоянно тичаха на колелата“, казва Грег Рюгсегер (Greg Ruegsegger), който е докторант във университета и главен автор на проучването. „Когато рецепторите на най-енергичните плъхове бяха активирани, тези плъхове намалиха значително активността си.“

След като знаем, че физическите упражнения и зависимостта към субстанции следват един и същ химически процес в мозъка, можем да кажем, че активирането на тези рецептори у хора, пристрастени към опасни наркотици или алкохол, може да достави същото удовлетворение без нуждата от консумация.

Учените открили също, че активните плъхове имали 400% повече μ (мю)-опиоидни рецептори от мързеливите.  Това може да означава, че енергичните плъхове очакват „наградата“ от екстремните физически упражнения, които извършват.

Изследователите пробвали също да изключат нацяло тези рецептори у активните плъхове, което отново понижило тяхната активност, но не толкова, колкото активирането на тези рецептори. Активирането и изключването на рецепторите при мързеливите плъхове не допринесло за големи разлики в поведението ми.

Science Daily