Физици пресъздадоха звука на Цар камбана (ВИДЕО)

© Н. А. Найдёнов, М., 1884. Изд. Кушнерёва, фототипия Шерер Набгольц и Ко.

Учени за първи път пресъздадоха звука на най-голямата от известните камбани – Цар камбана (Царь-колокол). Резултатът е дело на проф. Грег Ниймейер и екипа му от университета на Бъркли.

Цар камбана нито веднъж не е звучала в реалността и учените изяснили какъв е бил нейният звън чрез теоретично моделиране, съобщава тв АВС. С работата на изследователите можете да се запознаете на сайта на проекта.

За пресъздаване на звука на камбаната учените трябвало да оценят как се е деформирала тя под ударите на нейния език. За тази цел физиците използвали един от класическите методи на механиката на деформируемо твърдо тяло – метода на крайните елементи.

Той позволява числено да се решават диференциални уравнения, които описват поведението на тялото, като разбиват последните на множество малки сегменти.

Знаейки как са се движили отделни сегменти на камбаната, учените изяснили какви звукови вълни са се раждали при това във въздуха. Изследователите проверили своя подход върху камбани с известно звучене.

Една от първите демонстрации на звука на Цар камбана е била в петък, на 15 април. За тази цел физиците монтирали стоманена рама на територията на университета, в която поставили един срещу друг високоговорители. Звукът на виртуалната камбана се присъединил към 23 реални, разположени в камбанарията на университета.

Цар камбана е отлята през 1735 г. по заповед на императрица Анна Ивановна. Но впоследствие, още преди камбаната да прозвучи за първи път, избухнал пожар. В резултат на неравномерното нагряване и охлаждане от камбаната се отчупил значителен фрагмент с тегло 11,5 тона. Общата маса на камбаната е около 200 тона.

Свят