Физици създадоха мегавселена в лабораторни условия

Изследователите от университета на Мериленд, Колидж Парк и университета на Тоусън заявиха, че за първи път в света са успели да създадат паралелни вселени в лабораторна  мегавселена.

Ако трябва да сме по-точни, те успели да създадат метаматериал – от рода на този, от който се изработват невидими покрития – и при преминаването на светлината през него се формират паралелни вселени.

Тези вселени, наричани „пространство на Минковски”, са сходни с нашата, с изключение на това, че те са по-силно свързани със специалната теория на относителността на Айнщайн, включвайки в себе си времето в качеството на четвърто измерение.

Самият експеримент на учените е доста прост, макар и неконвенционален. Мегавселената се създава в разтвор на кобалт в керосин. Тази течност обикновено не се смята за метаматериал, но водещият учен на проекта Игор Смолянинов и екипът му открили, че с помощта на магнитно поле може да се накарат феромагнитните частици на кобалта да се построят в редици. Когато светлината премине през тези редици, тя се държи така, сякаш се намират в пространство на Минковски.

За да създадат паралелни вселени, учените изчислили с точност количеството кобалт в разтвора за формирането на наноредици. Според това как се движи течността редиците колапсират и паралелните вселени постоянно се появяват и изчезват от нашата реалност.

От това може да се направят два извода. Първо, учените, изглежда, са успели да открият самоорганизиращ се метаматериал. Второ, това е първият случай, когато нови вселени са създадени в лабораторни условия.

Засега не може да се каже какви нови перспективи открива това за изследванията, но Смолянинов смята, че с тяхна помощ може да се изучава как частиците се държат във вселени със свойства, различни от тези на нашата.

За науката може да представлява голям интерес например създаването на вселена, в която фотоните имат маса, а светлината се движи много бавно.

Източник: ExtremeTech