Физиците нарушиха законите на природата

Wikimedia Commons

Физици от Хюстънския университет са открили отклонения от общоприетата теория на критичните състояния, която описва как свръхпроводниците „улавят“ и задържат магнитните полета в себе си.

Такива проводници сами придобиват свойствата на магнити. Резултатите от изследването са публикувани в изданието Journal of Applied Physics.

По правило производителността на устройството, основано на магнити, се подобрява с увеличаването на силата на магнита. Ако например магнитът е 25 по-силен, то производителността може да се повиши до 25-625 пъти.

Многообещаващи се явяват свръхпроводниците, които са способни да се държат като магнити, но тяхното използване се сдържа от проблема на генерираното в тях магнитно поле.

След като свръхпроводникът се охлади до изключително ниски температури, той се поставя в импулсно електромагнитно поле, след което сам придобива свойствата на магнит. За да „улавя“ свръхпроводникът толкова полета, колкото е възможно, последните трябва да са 3 пъти по-силни, отколкото резултиращото поле на свръхпроводника. Така поне предсказва теорията на критичните състояния.

Според учените това съществено ограничава приложимостта на свръхпроводящите магнити. Тъй като е трудно и скъпо да се произвеждат полета над 12 Тесла, то силата на свръхпроводящите магнити се ограничава в такъв случай до 3,75 Тесла.

В изследването си физиците са открили, че при определени стойности на електромагнитния импулс на външното поле възникват отклонения от предсказанията на теорията. Това се изразява в съвсем различно разпределение на силите на електромагнитното поле на свръхроводника. С други думи, протичат скокове, а не устойчив и бавен ръст. Това позволява да се създадат свръхпроводящи магнити със сила 12 Тесла.

Учените смятат, че тяхното откритие ще позволи да се заменят прилаганите в рентгеновите апарати свръхпроводящи магнити на стойност по хиляда долара с доста по-евтини аналози по 300 долара.

Областта на приложение на такива магнити е много широка – от сепаратор на червени кръвни телца до автоматизирани системи за скачване на космически апарати, допълва Lenta.ru.