Геофизици обясниха наличието на „жив газ“ на Марс

© NASA/ JPL-Caltech/MSSS

Геофизици от Калифорнийския технологичен институт (САЩ) предложиха възможно обяснение на наличието на „жив газ“ (метан) в атмосферата на Марс, включително несвързано с възможната активност на живи организми. Изследването е публикувано на сайта arXiv.org.

Научният инструмент TLS (Tunable Laser Spectrometer) на марсохода Curiosity е открил през 2014 година краткотрайно повишение десет пъти (от 0,7 части на милиард до 7 части на милиард) на концентрацията на метан в повърхностния слой на марсианската атмосфера.

На Земята главен източник на метан са живите организми. Последните и техни следи на Марс досега не са открити, но намирането на метан всява оптимизъм сред учените за възможно наличие на живот на Червената планета.

Геофизиците са анализирали данните за температурата и влажността в района на марсохода Curiosity и са забелязали, че перхлоратите в реголита могат да се топят и да изпускат натрупалия се в тях метан в атмосферата. Учените са предложили три механизма на внезапното отделяне на метан в района на марсохода.

Първият предполага адсобрция на метана в реголита в твърдо състояние и отделянето му при топене. Вторият сценарий предвижда отделяне на метан от микроорганизми в топящи се разтвори в повърхностния слой. Този сценарий не изисква адсорбция на реголит, но изисква наличието на живот на Марс.

Третият сценарий предполага наличието на дълбоки подземни водни слоеве, като смущенията в тях водят до изхвърляне на концентрациите метан. Учените се готвят да продължат наблюденията с марсохода, а също така не изключват провеждане на лабораторни изпитания, имитиращи условията на споменатите хипотези.