Хапче срещу старост има у всеки от нас

Загубата на мускулна маса е една от основните причини за стареенето. Учените обещават препарати, които ще помагат за съхраняването на силата на мускулите в напреднала възраст и продължаването на живота в здраве.

Учените са открили още една връзка между физическите упражнения и продължителността на живота. Сега старческата атрофия на мускулите (саркопения) не се разглежда като страничен ефект на стареенето. Вместо това изследователите я смятат за една от основните причини за рухването на човешкия организъм, която пуска „ефекта на доминото“, разрушаващ тялото.

Добрата новина е, че учените обещават да създадат препарати, които ще спират възрастовата дегенерация на мускулна тъкан и по такъв начин ще продължат активния жизнен период.

Екип учени под ръководството на Андрю Маркс от Колумбийския университет в Ню Йорк са разкрили още един механизъм на стареенето на мускулите.

Изследователите са провели редица експерименти на генномодифицирани мишки, чиито митохондрии произвеждат по-малко свободни радикали. Такива мишки живеят с 20% по-дълго от своите събратя, тъй като учените решили да разберат как увеличението на продължителността на живота е свързано със състоянието на мускулите.

Както се оказало, ключов фактор се оказал калцият, чието отделяне кара нашите мускули да се съкращават. За отделянето на калция отговаря специална молекула – рианодин рецептор 1 на скелетните мускули (RyR1). Със стареенето на организма тези рецептори все повече се увреждат от свободните радикали. В резултат калцият периодично се изхвърля, когато това не е необходимо, отслабвайки мускулните влакна.

При генномодифицираните мишки свободните радикали са по-малко, затова молекулите RyR1 по-дълго остават работоспособни, в сравнение с обикновените мишки модифицираните пробягват за ден в колелото с 1 километър повече. В крайна сметка благодарение на по-силните мускули генномодифицираните мишки живеят по-дълго, а значи крепостта на мускулите е важен фактор за продължителността на здравия живот.

Но главното е, че Андрю Маркс не просто ни съветва да се занимаваме с физкултура до старост. Ученият е основал компанията Armgo, която вече е разработила няколко препарата, спиращи „несанкционираното“ отделяне на калций. Сега тези препарати се намират на ранен стадий на клинични изпитания и ако тестовете преминат успешно, след няколко години ще излязат на пазара.

Също в стадий на разработка се намират няколко други препарати за борба със саркопенията, преди всичко това са лекарства, които помагат съхраняването и изграждането на мускулите. Един клас такива препарати включва съединението бимагрумаб, което блокира сигналните пътища на инхибитора на растежа на мускулите, наречен миостатин.

По-просто казано, при прием на този препарат започва растеж на мускулите. Има и други препарати,  които имитират действието на тестостерона, но по-безопасни от съвременните стероидни лекарства.

По такъв начин, съчетавайки препарати, здравословен начин на живот и физически упражнения, може да се продължи животът минимум с 20% и това ще бъде активен здрав живот.

Здравите, силни мускули ще направят възрастният човек по-мобилен и по-малко подложен на риск от падания, счупвания и т.н. Това е много важно, тъй като човек със счупване се движи по-малко и губи още повече мускулна маса.

За много възрастни хора това е фатално, например във Великобритания един от трима възрастни пациенти със счупвания умира в течение на 12 месеца.

Освен това мускулите са единственото място, където тялото може да съхранява аминокиселини. По такъв начин, когато сме неразположени, организмът може да икономисва енергия и да вземе необходимите ресурси от мускулите. Ако мускулната маса е малко, то шансовете за оздравяване се снижават.

Също здравата мускулна тъкан се явява основен потребител на глюкоза, затова дефицитът на мускулна маса бързо води до диабет.