„Хъбъл“ засне загадъчен червен квадрат в Космоса

© ESA/Hubble/NASA

Орбиталният телескоп „Хъбъл“ е получил детайлна снимка на необичайната двойна звезда HD 44179 в съзвездие Еднорог, заобиколена от загадъчна червена структура, подобна по форма на множество наслагани един в друг триизмерни кубове или паралелепипеди, съобщава НАСА.

Звездната система HD 44179 е открита през 1973 година при полет на геодезична ракета, получила снимки на нощното небе в инфрачервения диапазон. Та представлява двойна звездна система, заобиколена от протопланетна мъглявина, отдалечена от нас на 2300 светлинни години. Тази мъглявина представлява останки от външните обвивки на една от звездите, които тя периодично изхвърля в Космоса.

Нейната необичайна правоъгълна форма се явява резултат от това, че двойката звезди HD 44179 е заобиколена от дебел „геврек“ от прах, който по особен начин насочва движението на облаците горещ газ, изхвърляни от светилото и създава гигантска космическа буква Х, която можем да видим на снимката.

Тази мъглявина е привлякла вниманието на учените не толкова със своята форма, колкото със своя загадъчен химичен състав – в нейните недра има сложни органични вещества, които според астрономите трябвало да се разрушат под действието на жестокото ултравиолетово лъчение. Освен това тя притежава загадъчна червена окраска, която астрофизиците се опитвали да обяснят от момента на откриването на HD 44179.

Чак в последните 10 години изследователите, благодарение на снимки от „Хъбъл“, „Спицър“ и други космически телескопи, се приближили към разгадаването на тайната – оказва се, че червеното сияние се поражда от неизвестни досега свойства на праха, от който се състоят „правоъгълниците“ на HD 44179. Този прах, както смятат днес учените, свети в резултат на взаимодействието с ултравиолетовото сияние на бялото джудже, една от звездите в системата.

Новите снимки на червения квадрат, както се надяват в НАСА, получени с по-голяма яснота и в различни диапазони на видимото лъчение, ще помогнат на учените окончателно да разгадаят тайната на червенето светене на HD 44179 и да разкрият други тайни на тази необичайна космическа картина.