Изчерпали сме всички биоресурси на Земята

Ние с вас, жителите на планетата Земя, изразходвахме целия капитал от биоресурси, който ни беше предоставен.

Това заявили миналата седмица представители на независимата международна организация Global Footprint Network, която от години изчислява и съпоставя разходите на човечеството за година и възможностите на планетата да възстанови своите ресурси.

„Като се започне от днес – заявил директорът по науките на Световния фонд за дивата природа Кристоф Ротюрие – нашите разходи превишават нашите приходи. Приходите – това са природните ресурси на Земята – вода, обработваеми земи, гори, риба – всичко, което ни е необходимо за живот.

Но дори и това, което Земята е в състояние да преработи – битовите отпадъци от жизнената дейност на човека и преди всичко въглеродния диоксид. Само че горите и океаните са в състояние да погълнат определен обем въглероден диоксид. По такъв начин, от днешния ден ние натрупваме екологичен дълг, отходи и боклук, които планетата не е способна да погълне.“

В продължение на много години човечеството е използвало ресурсите на природата, за да строи градове и пътища, за да си осигури прехранване и да създава продукти. И ако преди сме „отдавали“ въглеродния диоксид в пределите на разумния бюджет на Земята, то към 70-те години на миналия век ситуацията кардинално се е променила – ние сме прминали критичния праг.

Оттогава потребяваните от човека биоресурси са започнали да изпреварват това, което планетата може да възпроизведе. И накрая са достигнали своя апогей. А екологичните и икономическите кризи, които преживяваме, са само симптоми на надигащата се катастрофа.

В дадения момент размерът на световната икономика превишава способността на биосферата на планетата един път и половина, твърдят специалистите от Global Footprint Network. Те са съставили таблица, която нагледно демонстрира как протича разходът на природни ресурси на глава от населението в различни страни по света.

Лидери в списъка са Арабските емирства, чието потребление на биоресурси 12 пъти превишава запаса на собствените природни богатства. Следват Япония (7 пъти), Италия и Швейцария (повече от 4 пъти), Великобритания (3,3 пъти), Германия (2,5 пъти), Китай (2,2 пъти), САЩ (почти 2 пъти) и Франция (1,6 пъти).

За да се промени тази толкова печална ситуация, е нужно съвсем малко – понякога вместо автомобил да се качим на велосипед или метро, да използваме възобновяеми източници на енергия (слънчева светлина, вятър, дъжд, приливи и геотермална топлина), по-малко да убиваме животните, за да ги употребяваме за храна.

Тези прости неща, според учените, ще помогнат не само на хората да оцелеят, но и на животните и растенията, които също се нуждаят от помощ.

Според оценката на еколозите за последните 30 години количеството на животни и растения на нашата планета се е съкратило средно с 30%, а в тропиците – с 51%.