„Изгубеният град“ край Закинтос е дело на … микроби

© University of East Anglia
Ивайло Красимиров

Когато гмуркачи откриха нещо, което изглеждаше като древни каменни сгради под водата край гръцкия остров Закинтос през 2013, повечето наблюдатели бяха убедени, че това е археологическа находка и гмуркачите са попаднали на останките на древен град.

Още тогава обаче, беше странно, че сред каменните форми не се намериха никакви артефакти от човешка дейност, както се случва обикновено при подобни открития – нито глинени съдове, нито сечива и други инструменти.

Скоро след това загадката беше обяснена. Геохимикът от Университета Иист Англия Джулиан Андрюс оглави група от учени, които на място проучиха „древните останки“. Оказа се, че така наречения „изгубен град край Закинтос“ е изграден от … микроби, не от древните гърци.

Това което прилича на каменни структури от град се оказа фосилизирани останки от седименти, изградени преди милиони години от хранещи се с метан микроби, съобщават учените в списание Marine and Petroleum Geology.

Формированията са създадени от микроби, живеещи в цепнатините по морското дъно, където богати на метан флуиди са се просмуквали към повърхността преди 3-4 милиона години, казват изследователите. След като микробите се хранили със заобикалящия ги метан, техните екскременти произвеждали карбонатни минерали, които формирали големите кухи структури. В продължение на хиляди години ерозията е изваяла тези форми на морското дъно.

Макар да не са интересна археологическа находка, тези формирования могат да дадат много данни на учените за геологическото минало на региона.