Изследват най-старата скала на Земята, която е на 4,02 милиарда години

Ивайло Красимиров

Как се е формирала най-ранната континентална кора на нашата планета? Най-древното парче скала в света предоставя нови указания, но повдига повече въпроси, отколкото дава отговори, съобщи ЮПИ.

Учени от университета на Алберта извършили прецизно датиране на парчето скала и констатирали, че то е на 4,02 милиарда години. Оказало се, че съставът на най-древната скала в света се различава от онова, което са очаквали да открият учените.

Получените резултати навеждат на мисълта, че най-древната континентална кора на планетата е била океанска по своята структура и състав.

Това ни предоставя важна информация как са се формирали ранните континенти. Трябва да използваме всички налични данни, за да установим какво се е случило на Земята по онова време.

– заяви Джеси Райминк от университета.

Скали, които датират отпреди повече от 4 милиарда години, вече са открити на три различни места. Учени попаднали на новата находка в Северозападните територии на Канада. По-рано били извадени от земните недра сходна древна скала в Западна Австралия и скала на 4 милиарда години в северната част на Квебек.

Учените увериха, че новооткритата древна скала е специална, защото съдържа песъчинки циркон. „Цирконът дава информация за възрастта, но също геохимична информация – поясни Райминк. – Скалите и цирконът заедно предоставят повече информация в сравнение с онази, която получаваме от тях поотделно.“

Химичният състав на скалата напомня този на скали, формирани днес в Исландия, т.е. в междинен район между океанската и континенталната кора.

Макар някои да са на мнение, че Исландия е идеалният модел, разкриващ как магма е участвала във формирането на земната кора, получените резултати са изненадващи за учените. „Новооткритата скала свидетелства, че геологията на Земята е непрестанно променящо се отражение на сложни процеси, които се извършват под и над земната повърхност – отбеляза Райминк. – Съществува обратна връзка между химията и геологията. Макар все още да има много неясноти, това е пример, че всичко на Земята се преплита.“
Резултатите от изследването са публикувани в Nature Geoscience. (БТА)