Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Изтреблението на динозаврите – чиста случайност …

16 май 2017 г. в 06:34
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:22

Астероидът ударил Земята преди 68 милиона години и предизвикал апокалиптичен хаос, довел до изчезването на динозаврите, е предизвикал това поради стечение на обстоятелствата, а не толкова заради своя размер.

Според ново изследване, астероидът е бил с големина от около девет мили. Това е все едно една песъчинка да удари топка за боулинг, казват учените. Сам по себе си ударът не е причина за генералните промени настъпили на Земята. Причина за промените е това, че астероидът е ударил при падането си на Земята голяма група скали, богати на сяра. Това е довело да глобалната зима на планетата, по време на която са изчезнали много животински и растителни видове.

Учените са сондирали около 1600 метра под  дълбокия над 30 км кратер, останал от удара на астероида. Той се намира в Мексиканския залив, близо до полуостров  Юкатан.  Мястото е било открито от геолози през 1991 г. и досега различни теории обясняват причината за катастрофалните последици от удара, които далеч надхвърлят въздействието, което той би трябвало да предизвика.

След анализ на новите проби извадени от дълбоката 1600 метра сонда, проф. Шон Гюлик от университета в Остин, Тексас и проф. Джоана Морган от Импириал Колидж в Лондон считат, че са намерили отговора на това несъответствие.

Астероидът е ударил Земята на възможно най-неподходящото място,

казва Гюлик пред вестник Сънди Таймс. Ако астероидът беше закъснял или избързал малко, той щеше да падне в дълбоките води на Атлантическия или на Тихия океан, а това би означавало много по-малки последици за Земята. Слънцето би достигало до планетата и това, което се е случило е могло да бъде избегнато.

Сондажът е показал, че след удара повече от 100 милиарда тона сулфати са били вдигнати в атмосферата. Като се прибавят и пушеците от възникналите след удара пожари, стават ясни причините за планетарната зима настъпила след удара и станала причина за изчезването на много животински и растителни видове.

В резултат на удара на астероида, средната температура на повърхността на Земята се е понижила поне с 26 градуса по Целзий, като между 3 и 16 години е било постоянно мразовитото време с температури под нулата.  Времето за постепенно възстановяване на нормалните температури е продължило повече от 30 години, показва анализа на Юлия Брюгер от Института по климата в Потсдам, Германия.