Извънземен минерал може да е разпалил искрата на живота на Земята

Фрагмент от Сеймчанския метеорит. Тъмната част е съставена от шрейберзит. University of South Florida

В ранните години на Земята, светлината не идвала само от слънцето, но и от постоянните бомбардировки от огнени метеорити. Резултатите от ново изследване на университета Южна Флорида (USF) е показало, че тези метеорити може да са донесли извънземен минерал, който се е разтворил във водата и е предоставил първоначалната химична „искра“, довела до зараждане на биологичния живот на планетата.

В предишни изследвания учените издигнали хипотезата, че древните метеорити са съдържали железен-никелов фосфиден минерал, наречен шрейберзит. Когато шрейберзита влязъл в контакт със водната среда, се образувал специфичен вид сол, която може да е изиграла важна роля в развитието на „пребиотичните“ молекули.

На учените оставало да разберат как шрейберзитът реагира химически с околната среда на ранната Земя и до какви резултати е довела тази химическа реакция.За да тестват хипотезата си, те създали модел на средата в ранната Земя – богат на органични вещества воден разтвор, в който шрейберзитът може да реагира и корозира. Пребиотичната реакция, имитирана в лабораторни условия, може да е довела до появата на метаболитни молекули като аденозин трифосфат, наричана още „молекулата на живота“ заради основната роля, която играе в енергийния метаболизъм на всички живи организми.

„Реакциите, които наблюдавахме по време на експериментите си, показват, че задължителните пребиотични молекули най-вероятно са били налице в ранните години на планетата Земя, а също така, че Земята е била предразположена към наличието на фосфорилирани биомолекули“, допълват учените. „Резултатите загатват, че древните метеорити са изиграли важна роля за появата и развитието на живота на планетата.“

Изследователите завършват с това, че механизмът на фосфорилиране е все още непознат и се изучава усилено. „Възможно е този процес да се извършва в разтвор или на повърхността на шрейберзита“, завършват учените.

Оригиналната статия е публикувана в Scientific Reports на Nature Publishing Group.

Science Daily