Как се променя земното магнитно поле

© ESA/ATG Medialab

Първата подробна карта с висока резолюция, съставена с помощта на трите спътника Swarm на Европейската космическа агенция, демонстрира в подробности измененията на магнитното поле.

Магнитното поле обгръща и защитава нашата планета от бомбардировката на космическите лъчи и високоенергийните частици.

Целта на мисията на Swarm, изстреляни през 2013 година, е изучаването на всички тънкости и подробности на процесите по формиране и работа на магнитното поле на Земята.

Данните, предавани от спътниците през последните шест месеца, потвърждават общата тенденция за отслабване на силата на магнитното поле, като най-драматични спадове се наблюдават в Западната хемисфера на планетата.

В някои други области, например в южната част на Индийския океан, от януари тази година е отбелязано усилване на магнитното поле. Освен това данните от спътниците потвърждават, че Северният магнитен полюс на Земята неотстъпно се придвижва към Сибир.

Подобно на 3D компаси, спътниците Swarm измерват силата и посоката на магнитното поле на Земята.
© ESA/ATG Medialab

Основен източник на измененията са магнитни сигнали, произтичащи от ядрото на Земята. Допълнително влияние на общото магнитно поле оказват мантията, кората, йоносферата и самата магнитосфера на нашата планета. В близките месеци учените планират да проведат подробен анализ на събраните данни и да изчислят нивото на влияние допълнителните фактори върху магнитното поле.

„Моментна снимка“ на магнитното поле на повърхността на Земята през юни 2014 г. Измененията са доминирани от приноса на земното ядро (около 95%), докато приносът на други източници (мантия, кора, океани, йоносфера и магнитосфера) съставлява останалата част. С червено са представени районите, където магнитното поле е по-силно, докато в синьо са областите, където то е по-слабо.