В Марианската падина Камерън открил произхода на живота

Сред образците, донесени от Дейвид Камерън от Марианската падина, учените са открили причудливи форми на живот.
© Scripps Institution of Oceanography, University of California, San Diego 2012

Ключът към разгадаването на произхода на живота на Земята – а вероятно и извън нейните предели – може да се крие на най-дълбокото място на планетата – Марианската падина.

Изучавайки уникални видеокадри и образци, получени в хода на дълбоководната мисия на холивудския режисьор Джеймс Камерън през март, учените открили причудливи форми на живот. Например на дълбочина почти 11 000 метра дъното буквално е осеяно с „килим” микроорганизми.

При детайлно разглеждане може да се види, че „постелката” се състои от странни нишковидни „храсти” върху подводните скали, които очевидно предоставят на микроорганизмите „химическа” храна. Изследователите смятат, че тук следва да се търсят корените на метаболизма – нещо подобно може да предизвиква химическите процеси, които са довели до зараждането на земния и възможно – на извънземния живот, или поне в пределите на Слънчевата система. Става дума за такива небесни тела като Европа – ледената луна на Юпитер.

Батискафът DEEPSEA CHALLENGER, с който Дейвид Камерън се спусна в Марианската падина.
© Mark Thiessen/National Geographic

Удивителните резултати на мисията на Камерън били представени в Сан Франциско, където тази седмица се състоя годишното заседание на Американското геофизическо общество.

Самият режисьор разказал, че от батискафа DEEPSEA CHALLENGER е видял „безжизнен” ландшафт, подобен на повърхността на Луната. Но учените, които изследвали събраните от него образци, скоро открили, че морски живот има дори на най-студените и тъмни места.

Например на такава невероятна дълбочина са били открити гигантски (17-сантиметрови) подобни на скариди същества – амфиподи. Тестовете показали, че в организма им има такива съставки, благодарение на които тъканите и влакната успешно функционират в условията на високо налягане. Сред тях е сило-инозитол, идентичен на препарата, използван в клинични изпитания за лечение на болестта на Алцхаймер.

От Марианската падина са повдигнати на повърхността около 20 000 микроорганизма – те ще бъдат подложени на генетичен анализ, както и безброй гигантски амеби – прости организми, които са едни от най-големите едноклетъчни.

Преди пътешествието в най-дълбокото място на Земята Камерън се е спускал под вода на 8000 метра в района на Папуа-Нова Гвинея. По време на тази експедиция също са забелязани необичайни същества. Най-голямото от тях се оказало холотурия – морска краставица. Един от извадените видове е възможно да е нов.

На по-малка дълбочина – около 4 км – живеят чревнодишащи (enteropneusta) – вид морски безгръбначни.

DEEPSEA CHALLENGER.                                                                     © National Geographic

Мисията на Камерън е предоставила много нова информация на биолозите, геолозите и химиците, които се надяват, че това слизане в морските дълбини няма да е последното. Самият Камерън, а и други изследователи, засега нямат планове за нови пътешествия, но режисьорът казва, че и самият батискаф, и другото оборудване са в изправност и се съхраняват в дома му в Санта Барбара, Калифорния. Така че въпросът е във финансирането.

Източник: NEWSru