Карта потвърждава възможностите за наличие на форми на живот на Титан

Ивайло Красимиров

В понеделник (18-11-19) учени показаха първата глобална геоложка карта на луната на Сатурн Титан, включваща огромни равнини и дюни от замръзнал органичен материал и езера от течен метан, осветяващи екзотичен свят, считан за силен кандидат в търсенето на живот извън Земята.

Картата се основава на радарни, инфрачервени и други данни, събрани от космическия кораб Касини на НАСА, който изучаваше Сатурн и неговите луни от 2004 до 2017 г. Титан има диаметър 5150 км и е втората по големина луна в Слънчевата система след Ганимед на Юпитер. Титан е по-голям от планетата Меркурий.

Органичните материали – съединения базирани на въглерод, които са критични за наличието на живите организми – играят водеща роля на Титан.“Органиката е много важна за възможността за живот на Титан, като мнозина от нас смятаме, че вероятно живот би се развил в течния воден океан под ледената кора на Титан“, казва планетарния геолог Розали Лопес от лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Калифорния.

„Биологичните материали могат, според нас, да проникнат надолу до течния воден океан и това може да осигури хранителни вещества, необходими за живота, ако той се развива там“, добавя Лопес, която ръководи изследванията, публикувани в списание Nature Astronomy.

На Земята водата вали от облаците и запълва реки, езера и океани. На Титан облаците изхвърлят въглеводороди като метан и етан – които са газове на Земята – в течна форма поради климата на луната на Сатурн.

Валежи се наблюдават навсякъде по Титан, но екваториалните райони са по-сухи от полюсите, казва съавторът на изследването Анезина Соломониду, научен сътрудник на Европейската космическа агенция.

Равнините (покриващи 65% от повърхността) и дюните (покриващи 17% от повърхността), съставени от замръзнали парчета метан и други въглеводороди, доминират съответно в средните ширини и екваториалните райони на Титан.

Титан е единственият обект на Слънчевата система, различен от Земята, който има стабилни течности на повърхността, като езера и моретата, пълни с метан те са основни характеристики в полярните му региони. Хълмисти и планински райони, за които се смята, че представляват открити части от кората воден лед на Титан, представляват 14% от повърхността.

„Това, което наистина е забавно да се мисли, е ако има някакви начини тези по-сложни органични вещества да се спускат и да се смесват с вода под дълбоката ледена кора или в дълбокия подземен океан“, казва Майкъл Маласка, учен и съавтор на изследването.

Отбелязвайки това, че на Земята има бактерии, които може да оцелеят само с въглеводород, под формата на ацетилен и вода, Маласка пита: „Може ли такава бактерия или нещо подобно да живее в Титан дълбоко в земната кора или в океана, където температурите са малко по-топли?“

Картата е създадена седем години преди американската космическа агенция да започне своята мисия Dragonfly за изпращане на мулти-роторен дрон за изучаване на химията и околната среда на Titan. Dragonfly трябва да достигне Титан през 2034 година.

„Това е не само важно за науката, но е и нещо наистина интересно – дрон, който лети наоколо на Титан “, казва Лопес. „Ще бъде наистина вълнуващо преживяване“.