„Кеплер” откри две водни суперземи

© David A. Aguilar (CfA)

Орбиталният телескоп „Кеплер” откри между съзвездията Лебед и Лира едновременно две земеподобни планети. Макар и по-големи от Земята и представляващи светове океани, в техните води теоретично може да съществува живот, се казва в статия, публикувана в сп. Science.

„Те не приличат на планетите от Слънчевата система. Покриват ги безбрежни океани. В тях може да съществува живот, но може ли той да породи технологична цивилизация? Животът на такива светове ще протича под водата, без достъп до метали, електричество или огън. Но все пак напълно е възможно безкрайната изобретателност на еволюцията да е извела живота на такива планети на технологично ниво, което да ни порази”, казва Лиза Калтенегер от Астрофизическия институт в Хайделберг, Германия.

Калтенегер и колегите й открили двете водни планети, намиращи се в „зоната на живот” (зона около звезда, на която може да съществува вода в течно състояние), като наблюдавали звездата Kepler-62 на 720 светлинни години от Земята. Това е неголямо жълто джудже, чиято маса е с около 30% по-малка от слънчевата. Авторите на статията са анализирали данните, събрани по време на наблюденията на Kepler-62, и открили пет планети.

Три от тях не са годни за живот – прекалено близо са до звездата, и две от тях са газови гиганти. Двете други планети – Kepler-62e и Kepler-62f, са отдалечени на прилично разстояние от звездата Kepler-62. Те извършват завъртане около нея за 122 и 267 дни. Въз основа на косвени данни учените се опитали да оценят масата на планетите, химичния им състав и възможността за съществуване на живот.

Оказало се, че двете планети могат да поддържат живот. Те имат маса, която е с 40 и 60% по-голяма от земната, а температурата на повърхността им е достатъчна за поддържането на водата в течно състояние. Учените смятат, че на повърхността им съществува глобален океан.

Двете планети се намират в централната част на „зоната за живот” около Kepler-62, което ги прави прекрасни кандидати за ролята на най-земеподобните екзопланети, откривани до днес.

Източник: РИА Новости