Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайският луноход откри вода на повърхността на Луната

13 януари 2022 г. в 07:34
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:16

Китайският лунен спускаем апарат Chang’e-5 откри вода на повърхността на Луната, което е първият път, когато учените са открили на място доказателства за наличието на вода на земния спътник.

В проучване, публикувано в Science Advances, китайски изследователи твърдят, че спускаемият апарат е открил признаци на водни молекули или хидроксил, близък химически братовчед на H2O.

Chang’e-5 използва спектрометър, за да анализира състава на реголита в непосредствена близост до мястото на кацане. Установено е обаче, че по-голямата част от почвата има концентрация на вода под 120 части на милион, което прави повърхността на Луната много по-суха от тази на Земята.

Китайски учени смятат, че повечето от молекулите са дошли на Луната чрез процес, наречен имплантация на слънчев вятър. Заредените частици от слънцето изтласкват водородни атоми към лунната повърхност, където по-късно се свързват с кислорода, за да образуват вода и хидроксил.

Проучването се основава на констатациите на НАСА, публикувани през 2018 г., когато са открити доказателства за вода върху осветените от слънцето повърхности на Луната с помощта на въздушен инфрачервен телескоп.

В продължение на десетилетия учените вярваха, че Луната е напълно суха поради почти несъществуваща атмосфера. Без атмосфера, вярваха учените, там няма нищо, което да предпазва водните молекули от суровата слънчева радиация.