Кръвопускане и витамини за космонавтите на бъдещето

© NASA

Кръвопускане и витамини – това е всичко, което е необходимо на космонавтите на бъдещето, за да бъдат здрави. Всичко останало ще стори персонализираната медицинска генетика.

Хората в Космоса са изложени на риск от различни заболявания – ниската сила на тежестта може да направи костите им чупливи, а космическото излъчване да доведе до рак. Обитателите на Международната космическа станция вземат съответните добавки – например витамин D за здравина на костите.

А когато космонавтите се отправят на далечни пътешествия – към астероиди или към Марс, дозата на облъчване се приближава към праговата и шансовете за развитие на недъзи в резултат на увреждане на ДНК се повишават многократно.

За намаляване на риска е необходимо да се изучи геномът на всеки потенциален космонавт и след това да се разработят контрамерки за защита от потенциални проблеми, смятат Майкъл Шмит от компанията MetaboLogics и Томас Гудуин от Космическия център „Джонсън” на НАСА.

Целта на това не е в отсяването на хора с недостатъци – достатъчно е да се убедим в това, че ще полетят само тези, които са приспособени най-добре.

Например определени генетични мутации снижават стабилността на ДНК и този ефект се засилва от недостига на фолиева киселина. Човек с такава мутация трябва да взема допълнително количество фолиева киселина за защита от повишен риск за генетични увреждания от облъчването.

Намаляването на нивото фолиева киселина предизвиква също проблеми със зрението, които изпитва всеки четвърти космонавт, върнал се от МКС. Засега все още не е съвсем ясно имат ли тези проблеми генетична причина, така че са необходими целенасочени изследвания.

Дори такава проста процедура като кръвопускане преди старт може да се окаже полезна в съчетание с генетичен анализ, смята ученият дует.

Хората с генетична мутация, която подпомага натрупването на желязо в организма, са подложени на по-висок риск от радиационно увреждане в Космоса. Колкото по-възрастен е космонавтът от мъжки пол с такава мутация, толкова по-висока е концентрацията на желязо в организма му (жените рискуват по-малко, тъй като губят желязо с менструалната кръв). Кръвопускането и диетата с ограничено количество желязо биха могли ефективно да понижат риска.

Около половината астронавти изпитват болка в гърба по време на полет. Тя се премахва със специални упражнения в орбита и болкоуспокояващи средства. Но хората с определени варианти на гена на черния дроб CYP2D6 могат да усвояват препарати от рода на кодеин прекалено бързо, което да доведе до предозиране, а болници по пътя към Марс няма. Съответно на такива космонавти трябва да се предписват занижени дози или да им се назначи друго лечение.

Греъм Скот от Медицинския колеж Бейлър (САЩ) подчертава, че за персонализираната медицина може да е от полза частният проект Inspiration Mars, чиято цел е пилотирана обиколка около Марс през 2018 г. Би било добре на всеки космонавт по време на пътешествие да се предписва лична диета от витамини и други добавки.

Джаспър Райн от Калифорнийския университет в Бъркли смята, че подобни предложения са верни по принцип, но ние все още нямаме достатъчни знания за генетичните мутации, за да предсказваме какви проблеми със здравето може да очакват пътешествениците в Далечния космос.

Според него тези, които се осмелят да седнат в евтина ракета, построена по държавна поръчка, ще имат много повече поводи за безпокойства от риска за увреждане на здравето.

Специалистите са изложили подробно възгледите си в сп. Metabolomics.

Източник: NewScientist