Къде е пропаднал малайзийският боинг?
Откритата на остров Реюнион отломка наистина се оказала от крило на Boeing 777. Докато жителите на острова носят на експертите ръждясали чайници, учените изясняват как отломката може да е стигнала дотам.
И докато в света активно обсъждат темата за падналия на територията на Донецк малайзийски боинг, внезапно „реши да напомни“ за себе си другият малайзийски боинг, изчезнал на 8 март 2014 година в хода на рейс MH370 Куала Лумпур–Пекин.
Мащабното издирване в Индийския океан не довело доникъде – не била открита дори следа от изчезналия Boeing 777. Това породило множество конспиративни версии, макар че властите на Малайзия продължават да настояват, че един от пилотите на самолета може умишлено да е направил този рейс самоубийствен.
На 29 юли стана известно, че на брега на остров Реюнион в Индийския океан местни жители, занимаващи се със сортирането на боклук, открили част от самолет, покрита с раковини и водорасли, което свидетелства за продължителния ѝ престой във водата.
Остров Реюнион, който се на мира на около 4000 километра от района на воденото издирване на самолета, представлява отвъдморско владение на Франция и се намира на около 700 км от Мадагаскар.
Откриването на предполагаемата отломка породило цяла вълна от истерия. Веднага след откриването на фрагмента се появила информация, че още преди три месеца местен жител видял на брега на острова самолетна седалка със син цвят, която изгорил заедно с останалия боклук. Междувременно откритата отломка била изпратена в специализирана лаборатория в Тулуза, където се опитват да я идентифицират.
Всички самолети си имат серийни номера и сега експертите само трябвало да поработят с детайлите, за да дадат еднозначен отговор дали тя е част от MH370.
Но засега еднозначно може да се каже само, че тя се явява част от Boeing 777. За да стане ясно от кой точно, трябва да се изчака експертите да се изкажат.
Заедно с отломката на експертиза подлежи и чанта, открита на брега недалеч от мястото, където била открита и частта от крилото.
Властите на острова, разбирайки цялата сериозност на ситуацията, призовали местните жители да носят и други находки. Хорицата дори се престарали. Първоначално се появила информация за откриването на стълба. При проверка се оказало, че това наистина е стълба, но няма никакво отношение към самолет. А метален фрагмент с два китайски йероглифа, донесен от друг активен гражданин, се оказал стар чайник.
Сега властите на острова се оплакват, че местните им носят каквото им попадне в надежда да помогнат на следствието и да получат в замяна щедро възнаграждение.
Според Елис Тейлър, авиационен експерт, ще бъде проблематично да се определи времето на плаването на отломката, тъй като се състои от материал, който не подлежи на деградация. На разпространените снимки се вижда, че отломката е покрита с черупки, и експертите смятат, че това са ракообразни, които се прикрепват към различни повърхности.
Според хидробиолога Робин Бийман от австралийския университет „Джеймс Кук“ тези ракообразни са широко разпространени в Индийския океан и се срещат изключително върху плаващи предмети. Експертите се надяват, че техният анализ ще подскаже откъде е дошла отломката и колко време е престояла във водата.
„Раковините могат да ни дадат ценна информация за свойствата на водата, в която са живели“, смята Риан Пирсън от университета Грифит в Австралия. Възрастта на раковините може да бъде определена по темпа на техния растеж и размер. Затова, ако възрастта им превишава времето, изминало от март миналата година, ще стане ясно, че крилото не е свързано с изчезналия боинг.
Междувременно американските океанографи вече са анализирали картата на теченията в Индийския океан и са предложили два маршрута, по които отломката би могла да попадне на остров Реюнион от предполагаемия район на падане на лайнера, който се намира на 6000 километра източно.
Според първия сценарий отломката отначало е плавала на север, попадайки в така наречения субтропически водовъртеж, а след това е обърнала на запад, към остров Реюнион, попадайки в доста бързото Южно пасатно течение. Скоростта на това течение може да достигне 50 см в секунда.
Вторият сценарий предполага, че отломката може да е достигнала острова, попадайки в поредица от малки водовъртежи и бавно се е движила заедно с тях на запад. За първия сценарий времето на пътешествие на отломката се оценява на една година, за втория – на две, смятат учените от Националния център по океанография на САЩ.
„Мадагаскар е най-вероятното място на пътуването на отломката, а Реюнион не е далече“, смята океонографът Дейвид Грифин от Австралия. Учените напомнят, че лодка, отнесена миналата година край западното крайбрежие на Австралия, била открита след осем месеца източно от Мадагаскар.
Както и да стоят нещата, находката на фрагмент от Boeing 777 е повече от подозрителна, като се отчита, че в този район за последните няколко години има няколко самолетни катастрофи и две от тях са на големи самолети. Едната – A310 на авиокомпания Yemenia Airways, разбил се през 2009 г.
Втората – Boeing 767, похитен през 1996 година и паднал след изразходване на горивото. Принадлежността на крилото към определен самолет трябва да бъде установено през следващите няколко дни.