Лечение с канабис подмладило мозъка на мишки, започват тестове с хора

Ивайло Красимиров

Един от най-сигурните признаци на остаряването е намаляването на когнитивната функция на мозъка. Намалените възможности на паметта с напредване на възрастта се приемат за нещо нормално, но често пъти те преминават и в болестно състояние, като болестта на Алцхаймер или старческа деменция.

Група учени от университетите в Бон и Йерусалим съобщават, че са открили начин за потенциално връщане на процеса на стареене на мозъка и запазване функциите на паметта.

В изследване публикувано в списание Nature Medicine, екипът показва как с лечение базирано на канабис се „подмладява“  мозъкът на мишки. Учените са използвали двумесечни мишки като контролна група. На възрастните мишки е давана субстанция създадена на базата на конопа и наречена тетрахидроканабинол – tetrahydrocannabinol (THC) в продължение на четири седмици в подходяща доза. Открили са, че мишките получавали THC са показали когнитивни способности съпоставими с тези на контролната група от млади мишки. Другите, които не са получавали субстанцията са имали по-слаба памет, характерна за по- старите животни. Третирането с  ТНС е върнало добрата памет на старите мишки, твърди Андреас Зимер от Института по молекулярна психиатрия в Бон. Той обяснява, че подмладяващият ефект на канабиса се проявява, защото ТНС имитира естественото производство на канабиноиди в мозъка, които са от ключово значение за някои от основните му функции.

„С напредването на възрастта количеството канабиноиди произвеждани естествено в мозъка намалява и когато активността на канабиноидната система намалее, наблюдаваме бързо остаряване на мозъка“, обяснява Зимер.

Нещо повече, според изследователите субстанцията ТНС на базата на канабиса подмладява мозъчните клетки на мишките. Те са открили, че връзките между мозъчните клетки са се увеличили и молекулярната им структура напомня тази при млади мишки.
Учените се надяват, че след изпитания на лечебния метод и при хора, те ще са способни да лекуват болните от деменция пациенти, имащи проблем с паметта.

„Макар пътят на подобно лекарство от мишките до човека да е доста дълъг, аз съм много позитивен за ефектите които може да се получат от ТНС лечение на дементни хора“, казва министърът на науката на Северен Рейн-Вестфалия,  Свеня Шулце.

Екипът на Зимер съобщава, че вече е в процес на подготовка на клинични опити върху хора.

Други изследвания са доказали позитивния ефект на канабиса върху редица неврологични заболявания. Проучванията обаче са все още в доста ранен стадий и за да се потвърдят добрите ефекти от ТНС е нужна още доста работа. Учените обръщат внимание, че опитите с хора се правят много предпазливо и при непрекъснато контролирани условия, в които са болните. В този смисъл не съветват самостоятелно лечение с канабис.