Летете безследно

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

Wikimedia Commons
Антония Михайлова

Еколози предлагат да се забрани на самолетите да оставят инверсионни следи.

Борците с глобалното затопляне предлагат да се забрани на самолетите да оставят красиви следи в небето.

Причината – парниковият ефект, който предизвикват изкуствените облаци, създавани от летателните тела.

Красивите пухкави ивици, каращи ни дълго да гледаме след прелитащия самолет, не само привличат погледите на земята, но и значително влияят върху климата.

Поради тази причина учени от Европа, където властите са сериозно загрижени за съкращаване на парниковите емисии, предлагат все по-екзотични решения, които се отнасят и до авиацията – един от основните техногенни източници на атмосферно замърсяване.

Инверсионната (кондензационна) следа на самолета не е нищо друго освен частици лед, които се кондензират от водните пари при движението на самолета, който лети обикновено на височина около 10 км. Следата се образува невинаги – за нейното формиране самолетът трябва да прелети през област с много ниска температура и повишена влажност.

Обикновено непосредствена причина за възникването на следата се явяват отработените газове на реактивните двигатели. В техния състав влизат водна пара, въглероден диоксид, азотни окиси, въглеводороди, сажди и серни съединения. От тях само водната пара и сярата са отговорни за появата на инверсионна следа.

Сярата служи за образуване на кондензационни точки, а самата инверсионна следа може да се формира както от водна парата, влизаща в състава на отработените газове, така и от парата, влизаща в състава на пренаситената атмосфера.

Учените отдавна се замислят за въздействието на изкуствените облаци върху климата. Днес е известно, че инверсионните облаци могат да допринесат както за захлаждане, отразявайки слънчевата светлина обратно в Космоса, така и да работят за глобалното затопляне – задържайки инфрачервеното излъчване на Земята в атмосферата, като не му позволяват да напусне планетата.

Преди три години учените доказали, че вторият ефект – парниковият, е доста по-силен.

В зависимост от атмосферните условия и скоростта на вятъра инверсионната следа може да остане на небето до 24 часа и да има дължина до 150 км. Учените от университета на Рединг (Великобритания) решили да изяснят как може самолетите да летят безследно при запазване на рентабилността.

„Може да изглежда, че самолетите трябва да направят значително отклонение, за да избегнат инверсионната следа. Но поради кръглостта на Земята ще ви е необходимо само малко да увеличите разстоянието, за да избегнете дългите следи“, казва Ема Ирвин, автор на изследването, публикувано в сп. Environmental Research Letters.

Изчисленията показали, че и при неголеми самолети на близки разстояния отклонението от наситените с влага области, дори 10 пъти превишаващи дължината на самата инверсионна следа, е способно да намали негативното влияние върху климата.

„За големи самолети, които изхвърлят повече въглероден диоксид на километър, има смисъл три пъти по-голямо отклонение (от следата)“, казва Ирвин. В изследването си учените оценили въздействието върху климата, оказвано от лайнери, летящи на една и съща височина.

Например самолет, летящ от Лондон за Ню Йорк, за за избегне образуването на дълга следа, е достатъчно да се отклони на два градуса, което ще прибави 22 км към пътя му, или 0,4% от цялото разстояние.

Сега учените работят над проект, чиято цел е оценката на възможността за промяна на съществуващите трансатлантически маршрути с отчитане на въздействието на авиацията върху климата.

Реализирането на предложението на климатолозите означава в бъдеще да се сблъскаме с проблеми в областта на икономиката и безопасността на полетите, признават експерти.

„Диспечерските служби трябва да оценят явяват ли се подобни промени на маршрутите на рейсовете осъществими и безопасни, а синоптиците – да разберат способни ли са надеждно да прогнозират къде и кога може да се образуват инверсионни облаци“, смята Ирвин.

Категории на статиите:
Природа

Коментарите са затворени.

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори