Марсианската атмосфера – lost in space

© NASA

С помощта на марсохода „Кюриосити” учените са анализирали изотопния състав на инертния газ аргон и получените данни свидетелстват, че в далечното минало атмосферата на Марс е била доста по-плътна, а самата планета вероятно е била годна за живот.

„Открихме възможно най-яркото и сигурно доказателство за атмосферната загуба на Марс” – казва пред Fox News Сушил Атрея, ръководител на групата, работеща с уреда SAM на борда на робота.

„Данните ясно сочат за значителна загуба на атмосферата на Марс преди около 4 млрд. г., когато са загубени около 85–95% от атмосферата. Така в миналото Марс е имал значително по-плътна и вероятно по-топла атмосфера, прекрасно подхождаща за поддържане на живот”, отбелязва Атрея.

На 10 април роботите, които изучават Марс, преминаха в автономен режим. С орбиталните станции няма да има връзка до 26 април. Марсоходите на повърхността са изключени още на 4 април и връзката ще бъде подновена чак на 1 май.

Обменът на данни е прекратен, понеже Слънцето се намира между Земята и Марс. Периодът, когато връзката е напълно недостъпна, трае само няколко дни, но учените решили да се презастраховат, като се опасяват от загубата на част от сигналите, съобщава НАСА.

Въпреки принудителното бездействие марсоходите все пак ще вършат някаква работа. Вярно е, че няма да се движат, а ще останат на място като стационарни наблюдателни платформи. Апаратите ще следят времето, ще измерват магнитното поле, ще анализират състава на атмосферата на планетата. Орбиталните станции също ще събират данни, но учените ще ги получат чак в началото на май.

Марс се „крие” зад Слънцето на всеки 26 месеца и кратковременният отпуск за роботите, които се намират на орбита и на повърхността на Червената планета, е нещо нормално за инженерите. Например „Опортюнити” е преминавал на автономен режим пет пъти, а орбиталната станция „Одисей” – вече шести. Само „Кюриосити” за първи път ще извършва самостоятелна работа.

Сега на орбита около Марс работят станциите на НАСА „Одисей” и MRO, както и „Марс Експрес” на Европейската космическа агенция. На повърхността на планетата се трудят марсоходите „Кюриосити” и „Опортюнити” на НАСА.

Напомняме, че „Кюриосити”, който кацна на Марс през август 2012 г., през март за няколко дни премина в „спящ” режим. Така специалистите от НАСА защитиха електрониката на апарата от слънчева буря.