Мегаизригвания разкриват тайните на Вселената

NASA/Swift/Cruz deWilde.
  • 9 януари 2015 г. в 00:08 Последна промяна:
    11 януари 2015 г. в 19:31

Мегаизригвания озаряват Вселената. Тяхната енергия е невъобразима. Те разкриват скрити тайни. Планетата ни е атакувана от колосални, космически огнени бури.

Заплашват ли тези мегалъчения живота на Земята?

Звездата UV Кит се намира на около 9 светлинни години разстояние от Земята. Тя може да стане 5 пъти по-ярка за по малко от минута. Секунди по-късно звездата утихва. След това става 75 пъти по-ярка от нормалното и отприщва мегаизригване.

Ако подобно нещо се случи с нашето Слънце, ще бъдем изпепелени. Тази звезда е далече от нас, но колкото по-близо е звездата до нас, толкова по голяма е опасността. Едно изригване на нашето Слънце е еквивалентно на повече от 200 милиона водородни бомби. Това е достатъчно енергия, за да захрани потреблението на електрическа енергия на цялото човечество за период от около 2 милиона години.

Яркостта на всеки пламък е еквивалентна на 400 милиарда трилиона електрически крушки, но това е само част от енергията, която излъчва. Има още радиовълни, инфрачервена топлина, ултравиолетова светлина и рентгенови лъчи. Това са най-големите експлозии в Слънчевата система.

Слънцето притежава невероятно магнитно поле, енергията му захранва слънчевите изригвания. Когато две магнитни линии се пресекат, се получава слънчево изригване. Цялата енергия на магнитното поле избухва със сила при температура 100 милиона градуса и изхвърля нагорещен газ на милиарди километри в Открития космос, което е 10 милиона пъти по-мощно от вулкан.

И все пак, според космическите стандарти, Слънцето ни е слабо. Съществуват звезди и обекти в нашата и в други галактики, които са с по-висока мощност и мащаб, който не можем да си представим. Това са мегаизригванията.

EV Ласерта се намира на разстояние 16,5 светлинни години от Земята. Въпреки че е червено джудже, звездата излъчи 10 000 пъти повече рентгенови лъчи и от най-мощното слънчево изригване. Ултравиолетовата светлина бе толкова силна, че звездата се оцвети в синьо и бе видима с невъоръжено око от Земята.

Това е така, защото червените джуджета са изключително магнетизирани и млади звезди и могат да произведат изригвания, хиляди пъти по-мощни от тези на Слънцето. Въпреки това тези изригвания бледнеят пред милионите пъти-по ярки експлозии в Космоса, които могат да осветят цяла галактика.

През 2004 г. бе засечен магнетар с магнитно поле, 1000 трилиона пъти по-силно от слънчевото. Ако доближи Слънчевата ни система, ефектите ще са унищожителни. В обсег няколко милиона мили магнетар ще прекъсне електрическите сигнали в нервите ви и сърцето ви ще спре да бие. Всичко метално по вас ще бъде отнесено и ще заличи всички кредитни карти в джобовете ви, а ако е по близо, ще раздели всички атоми в тялото ви.

Въпреки че е голям няколко десетки километра, изригване на магнетар в някои случаи е милиард пъти повече от енергията, която отделя Слънцето. Изригването му, което наблюдавахме през 2004 г., всъщност се е случило 50 000 години преди това, защото е на толкова светлинни години от Земята и на светлината е отнело толкова време, за да пропътува през половината галактика и да се блъсне с атмосферата ни.

Ако подобно мегаизригване бе избухнало в близост до Земята, дори нямаше да видим, че наближава. За щастие те са много далече. Най силните изригвания са тези на гама-лъчи. Могат да бъдат видени от другия край на Вселената.

Март 2008 г. Изригване от другата страна на Вселената, сияещо по-ярко и от най-близката звезда. На разстояние 7 млрд. години експлодира нещо, което можеше да бъде видяно от Земята с невъоръжено око на нощна светлина.

Най-голямото изригване, наблюдавано някога. Черна дупка се е образувала във вътрешността на разрушена звезда. Тя изяжда звездата отвътре навън. А накрая, когато звездата избухне в свръхнова, всичко, което остава, е новообразувана черна дупка.

Раждането на черна дупка е невероятно събитие и представлява това, което ние наричаме гама-лъчи. Невероятно, но тези гигантски експлозии са често срещани и повече от 350 годишно. На всеки ден от годината по веднъж. Сателитите ни засичат подобни експлозии през няколко часа, във всички посоки, извън галактиката Млечен път.

Експлозиите на гама-лъчи разкриват една от най-страшните тайни. Всеки ден се ражда нова черна дупка. Повечето от тези експлозии са се случили преди много време, но ако се случи на 100 светлинни години от Земята, това ще бъде равносилно на един мегатон ядрена бомба върху всеки квадратен километър от повърхността на планетата.

Но най-опасното от всички космически оръжия е близо до нас – нашето Слънце. Изхвърлянето на коронална маса е като изригването, но е по-мащабно. Понякога Слънцето изхвърля коронална маса право към Земята. Повече от 10 милиарда тона материя бива изстреляна във въздуха със скорост, по-висока от милион километра в час.

Големите слънчеви бури са рядкост. Средно масивни такива удрят Земята веднъж на 500 години. През 2003 г. е фиксирано най-голямото слънчево изхвърляне на коронална маса, наблюдавано някога, което за щастие ни пропусна.

Земята има магнитно поле, което е слабо, но за щастие ни пази. Благодарение на него имаме и въздух. Магнитният чадър ни защитава от космическа радиация и бурното Слънце.

Трилиони и трилиони електрически частици атакуват Земята всяка секунда. Магнитното поле ги насочва към полюсите. Те активизират газовите молекули в атмосферата ни, карайки ги да блестят и да създават северни сияния.

Мегаизригванията осветяват космоса. Показват ни неща, които иначе няма да видим, от другата страна на Вселената или от милиарди години назад във времето.

Родила се е черна дупка. Умира звезда. Скрити мистерии. Мегаизригванията разкриват тайните на Вселената.