Месиер 90: Повечето галактики се отдалечават от нас, но не и тази

Месиер 90
Ивайло Красимиров

Прекрасни нови снимки направени от космическия телескоп Хъбъл изобразяват Месиер 90, спирална галактика приблизително на 60 милиона светлинни години от нашия собствен Млечен път, която се приближава към нас.

Докато самото изображение е невероятно, още по-вълнуваща е информацията, която астрономите са открили, на базата на направените снимки.

Месиер 90 е една от много малкото галактики, движещи се към Млечния път, според изявление на хората от Хъбъл. Учените могат да разберат, че галактиката се приближава към нас, чрез светлината, идваща от Месиер 90.

„Галактиката компресира дължината на вълната на светлината си, докато се движи към нас“, заявиха в изявление представители на Хъбъл. При видимия светлинен спектър по-късите дължини на вълната се появяват в синьо. Тъй като светлината е компресирана от нашата гледна точка, Месиер 90 показва феномен, наречен „синя стрелка“, който показва на учените, че Месиер 90 се приближава към нас.

Почти всички други галактики, които можем да наблюдаваме, се отдалечават от нас с разширяването на Вселената, според изявлението на специалистите от Хъбъл. Виждаме тяхната светлина да се простира към червения край на видимия светлинен спектър (наричан червено изместване).

Месиер 90 е част от групата на Дева, група от повече от 1200 галактики. Астрономите казват, че синята смяна на Месиер 90 вероятно се дължи на невероятната маса на клъстера, която ускорява галактиките в групата до високи скорости и ги изпраща на странни орбити. Странните пътища на галактиките едновременно ги приближават и отдалечават от нас с течение на времето, според изявлението на екипа на Хъбъл.

Самият клъстър на Дева се отдалечава от нас, заявиха в изложението представители на Хъбъл, но някои от галактиките в клъстера, включително Месиер 90, се движат по-бързо от клъстера като цяло. И така, от гледна точка на Земята, виждаме, че галактиката се движи към нас, въпреки че други галактики в един и същ клъстер изглежда се отдалечават от нас при високи скорости.

Това специално изображение на Хъбъл на Месиер 90 комбинира инфрачервена, ултравиолетова и видима светлина. Тъй като камерата, използвана за заснемане на изображението, се състои от четири светлинни детектора с припокриващи се зрителни полета – едно с по-голямо увеличение от останалите три – изображението е с отвор имащ форма на стълбище в горната част, обясняват астрономите от Хъбъл.