Мини магнитосфера ще пази астронавтите по пътя до Марс?

Ивайло Красимиров

Възможно ли е синтетичен магнитен балон, нещо като мини магнитосфера, да защити екипажите, които в бъдеще ще пътуват към Марс от смъртоносната космическа радиация?

Напоследък все повече хора демонстрират растящо желание да се изпрати пилотиран космически кораб към Марс, при това колкото е възможно по-скоро. В същото време все още няма решение на един от най-сложните въпроси при такова пътуване – как да се защити екипажът от смъртоносните нива на радиация, преди изобщо да е достигнал до Червената планета?

Първият проблем са космическите лъчи, протони движещи се със изключително висока скорост и идващи извън нашата слънчева система. Голяма част от тях не могат да достигнат Земята, защото са блокирани от магнитното поле, което я обвива, а почти всички останали са блокирани от атмосферата на нашата планета.

Вторият проблем идва директно от Слънцето. То също разпръсква електрони и протони и чрез слънчевия вятър те идват към нас. Този слънчев вятър почти е неутрализиран от магнитосферата на планетата, но когато се излезе от нея, тази защита липсва.

Защитата на астронавтите от слънчевия вятър може да бъде относително по-лесна. По-дебели стени на космическия кораб като цяло са достатъчни за да защитят хората в него.

Не е така обаче с космическите лъчи. Протоните, от които са съставени космическите лъчи, имат повече енергия и изискват по-сложна защита. Наред с това, не винаги космическите лъчи съдържат само протони. Понякога те представляват хелиево ядро – два протона и два неутрона. Това ги превръща в нещо като куршуми – много бързи и с четири пъти по-голяма маса от протоните на обикновения слънчев вятър. Когато се сблъскат с някаква материя, примерно стените на космическия кораб, те се разпадат до атоми и изпълват пространството с радиация.

Космическите лъчи представляват заредени частици, които обаче, могат да бъдат спрени от миниатюрна магнитосфера заобикаляща кораба. Ако подобен балон може да бъде изграден на самия кораб, тогава и дебелината на външните стени на кораба няма да бъде нужно да е толкова голяма и корабът няма да бъде толкова тежък.

За съжаление нещо подобно все още не е възможно да бъде постигнато и се разработва само теоритично. Има няколко компютърни теста, направени наскоро на подобни магнитни щитове, които са показали значително намаляване на радиацията, която би стигнала до астронавтите.  За да се изгради подобен магнитен щит на кораба обаче, е нужно да се натоварят редица нови материали и оборудване. Това ще увеличи обема и масата му, което усложнява полета.

Засега проектът е само в дизайнерски стадий. Скоро обаче предстои да бъде създаден самият магнитен балон и да се тества реално неговата работа. Учените засега се обединяват около твърдението, че подобен магнитен балон е възможен. Остава да се види дали това ще бъде решението отварящо вратите към по-далечни полети в космоса.

• Отдавна е известно, че въртящите се течни метали създават магнитно поле, на което се дължи и магнитното поле на Земята, Венера, Меркурий. Магнитното поле на Марс е слабо, защото ядрото му е изстинало. Космическите кораби могат да се защитават с магнитно поле създадено по подобен начин от изолирани въртящи се сфери, в които индуктивно е разтопен и се поддържа разтопен лек метал, примерно натрии. Външна изолационна сфера със златно огледало от вътрешната страна за намаляване на температурните загуби и лагеруване с кристали.
    Лошото е, че не можем да разтопим ядрото на Марс, за да получим същия ефект.

ImBlack 22 март 2017 16:23 Отговор