Млечния път може да е пълен с планети, които имат океани и континенти като земните

Ивайло Красимиров

Астрономите отдавна претърсват необятната Вселена с надеждата да открият извънземни цивилизации. Но за да има на една планета живот, трябва да присъства течна вода. Шансовете за изчисляване на този сценарий изглеждат трудни, тъй като се предполага, че планети като Земята са получили водата си случайно, след като голям леден астероид е ударил планетата.

Сега изследователи от Института GLOBE от Университета в Копенхаген обаче, публикуваха проучване, което показва, че водата може да е присъствала още по време на самото формиране на планетата. Според изчисленията на изследването това важи както за Земята, така и за Венера и Марс.

„Всички наши данни предполагат, че водата е била част от градивните елементи на Земята, още от самото начало. И тъй като водната молекула се среща често, има разумна вероятност това да се отнася за всички планети в Млечния път. Решаващият момент за това дали на дадена планета може да е налична вода, е разстоянието на планетата до нейната звезда „, казва професор Андерс Йохансен от Центъра за формиране на звезди и планети, който е ръководил изследването, публикувано в списанието Science Advances.

Използвайки компютърен модел, Андерс Йохансен и неговият екип са изчислили колко бързо се формират планетите и от кои градивни елементи. Проучването показва, че праховите частици с лед и въглерод с размер от милиметър, за които е известно, че обикалят около всички млади звезди в Млечния път, са се натрупали преди 4,5 милиарда години във формирането на онова, което по-късно ще стане планетата Земята.

„До точката, в която Земята е нараснала до един процент от сегашната си маса, нашата планета расте чрез улавяне на маси от камъчета, пълни с лед и въглерод. След това Земята расте все по-бързо и по-бързо, докато след пет милиона години тя става толкова голяма, колкото я познаваме днес. По пътя температурата на повърхността рязко се повишава, в резултат на което ледът в камъчетата се изпарява по пътя си надолу към повърхността, така че днес само 0,1% от планетата се състои от вода, въпреки че 70 процента от повърхността на Земята е покрита с вода „, казва Андерс Йохансен, който заедно със своя изследователски екип в Лунд преди десет години излага теорията, която новото изследване потвърждава сега.

Теорията, наречена „натрупване на камъчета“, говори, че планетите се образуват от камъчета, които се слепват заедно и че след това планетите растат все по-големи и по-големи.

Андерс Йохансен обяснява, че молекулата на водата H2O се намира навсякъде в нашата галактика и че следователно теорията отваря възможността и други планети да са били образувани по същия начин като Земята, Марс и Венера.

„Всички планети в Млечния път могат да бъдат образувани от едни и същи градивни елементи, което означава, че планетите с еднакво количество вода и въглерод като Земята – и по този начин потенциални места, където може да присъства животът – често се срещат около други звезди в нашата галактика , при условие че температурата е правилна „, казва той.

Ако планетите в нашата галактика са имали същите градивни елементи и същите температурни условия като Земята, също ще има големи шансове те да имат приблизително същото количество вода и континенти като нашата планета.

Професор Мартин Бизаро, съавтор на изследването, казва: „С нашия модел всички планети получават еднакво количество вода и това предполага, че другите планети може да имат не само същото количество вода и океани, но и същото количество на континентите, както тук на Земята. Това предоставя добри възможности за възникване на живот. „

Ако, от друга страна, беше случайно колко вода присъства на планетите, планетите може да изглеждат различно. Някои планети биха били твърде сухи, за да развият живот, докато други биха били напълно покрити с вода.

„Планета, покрита с вода, разбира се би била добра за морските същества, но би предложила по-малко условия за формиране на цивилизации, които могат да наблюдават Вселената“, казва Андерс Йохансен.

Андерс Йохансен и неговият изследователски екип с нетърпение очакват следващото поколение космически телескопи, които ще предложат много по-добри възможности за наблюдение на екзопланети, обикалящи около звезда, различна от Слънцето.

„Новите телескопи са мощни. Те използват спектроскопия, което означава, че наблюдавайки кой тип светлина се блокира от орбитата на планетите около тяхната звезда, можете да видите колко водна пара има. Може да ни каже нещо за броя на океаните на тази планета“, казва той.