Мъглявина за 26-ата годишнина на „Хъбъл“

© NASA, ESA, Hubble Heritage Team

За да отбележат 26-ата годишнина от пребиваването на телескопа „Хъбъл“ на орбита (празникът ще се състои тази неделя), астрономите са решили за първи път да запечатат на една снимка цялата мъглявина Балон (Мехур).

Гигантският балон, известен също като NGC 7635, е облак от газ с диаметър 10 светлинни години, разположен в съзвездие Касиопея.

Той е открит от Уилям Хершел още през 1787 г. По-рано „Хъбъл“ го е заснемал само частично и сега за първи път космическият телескоп е запечатал мъглявината в цялото ѝ великолепие.

Във вътрешността на Балон се намира звездата SAO 20575, която е около 20 пъти по-масивна от Слънцето. Газът от звездата осигурява налягането, което придава на околното междузвездно вещество такава форма.

Но самата звезда не се намира в центъра на мъглявината и учените и до днес не знаят защо Балон има толкова идеална сферична форма.

И ако ви е очаровала тази снимка на мъглявината Балон, нека останем на тема мъглявини и да ви покажем още една мъглявина, заснета от „Хъбъл“. Нещо повече – нека се отправим на пътешествие с легендарния телескоп.

Става дума за мъглявината Воал, която е остатък от свръхнова, взривила се преди около 8000 години. „Хъбъл“ ни е подарил живописна картина на полет през този забележителен космически обект.

На визуализацията с червен цвят е отбелязана сярата, със зелен – водородът, и със син – кислородът.

Нашите далечни предци са могли да видят нещо, напомнящо много ярка звезда, избухнала на северното небе и затъмнила със своята светлина тази на Луната. Всъщност това е бил титаничен взрив на звезда, много пъти по-масивна от нашето Слънце.

Сега, хиляди години по-късно, остатъците от този взрив може да се видят в съзвездие Лебед. Космическият телескоп „Хъбъл“ е направил снимка на тези остатъци, получили названието мъглявина Воал. При увеличение на снимката мъглявината напомня на плетеница от влакна на различни сияещи газове, които се нагряват и се сблъскват с по-студения и плътен междузвезден газ.