На лов за „измамни“ планети

Ивайло Красимиров

Изследователите казват, че може да има милиарди „измамни“ планети, такива които да се движат през галактиката, без да обикалят около звезди.

Нова мисия на НАСА, която ще стартира през следващите пет години, ще има за цел да търси тези „измамни“ светове, които свободно плават в Космоса.

Астрономите смятат, че „измамните“ планети могат да се образуват в газообразните дискове около млади звезди – като по-късно бъдат изхвърлени след удари с други планети или дори други звезди.

Изследователите от Университета в Охайо се надяват, че предстоящият космически телескоп на НАСА „Наси Грейс“ ще открие стотици от тези мистериозни светове и ще позволи на астрономите да разберат повече за тях.

Самсън Джонсън, водещ автор на изследването, казва: „Това ще ни даде прозорец в тези светове, който иначе не бихме имали.“

„Представете си, че нашата малка скалиста планета просто плава свободно в пространството – това е, което тази мисия ще ни помогне да намерим.“

Джонсън казва, че идентифицирането на тези „независими“ планети ще помогне на учените да установят общия брой на „измамните“ планети в нашата галактика.

Професор Скот Гауди от Университета в Охайо заявява: „Вселената може да бъде обсебена от „измамните“ планети и ние дори не бихме го знаели“.

„Никога не бихме разбрали, без да предприемем задълбочено космическо изследване, каквото предстои с космическия телескоп.“

Изследването би могло да хвърли светлина и върху това как се формират такива обекти, казват изследователите. Новата мисия вероятно ще бъде 10 пъти по-чувствителна към тези обекти от осъществените досега, които са реализирани чрез телескопи, прикрепени към земната повърхност.

Космическият телескоп ще се фокусира върху планетите в Млечния път, между Слънцето и центъра на галактиката, обхващащи около 24 000 светлинни години.

„Открити са няколко „измамни“ планети, но за да получим цялостна картина, най-добрият ни залог е космическият телескоп“, казва той. „Това ще ни даде напълно нова граница на възможностите.“

„Измамните“ планети исторически са били трудни за откриване. Мисията, която се планира да стартира през следващите пет години, ще търси „измамни“ планети, използвайки техника, наречена „гравитационно микросвързване“. Тази техника разчита на гравитацията на звездите и планетите за огъване и увеличаване на светлината, идваща от звезди, които минават зад тях от гледната точка на телескопа.

Този ефект е свързан с Теорията на общата относителност на Алберт Айнщайн и позволява на телескопа да открие планети на хиляди светлинни години от Земята – много по-далеч от другите техники за откриване на планети.

Проучването, публикувано този месец, изчислява, че тази мисия ще бъде в състояние да идентифицира „измамни“ планети, които са с масата на Марс или по-голяма.

Марс е втората най-малка планета в нашата Слънчева система и е само малко по-голяма от половината от Земята.

Джонсън казва, че „измамните“ планети вероятно не поддържат живот. „Вероятно биха били много студени, защото нямат звезда“.

„Ако открием много „измамни“ планети, ще знаем, че тъй като звездите формират планетите, те вероятно изхвърлят много други обекти в галактиката. Това ни помага да разберем повече за формирането на планетите като цяло,“ заключава той.