Наблюдения сочат равномерно разширение на Вселената

Галактичният куп Abell 1689 е символ на начина, по който се изкривява светлината във феномен, наречен гравитационна леща. Проучване на клъстера разкрива тайни за това как тъмната енергия оформя Вселената.
© NASA, ESA, E. Jullo (JPL/LAM), P. Natarajan (Yale) and J-P. Kneib (LAM)

Нова техника за проследяване на разширението на околното пространство още днес може да отговори на въпроси, принципно неразрешими за алтернативни методи.

Това го знаем от почти шестнадесет години: Вселената се разширява с ускорение. А щом е така, значи в нея присъства някаква тъмна енергия – нещо, което разбутва галактиките на различни страни и осигурява въпросното ускорено разширение.

Но как действа тази тъмна енергия, още не знаем добре. Няма да търсим примерите далече – съвсем наскоро се появи хипотеза, че част от функциите на тъмната енергия може да се изпълняват от съвсем друга субстанция с друга физическа природа, намираща се в центъра на кухини – празнина между галактичните купове.

Ако тази или други подобни теории са верни, то по сила на естествените неравномерности в разпределянето на „другата“ материя скоростта на разширение на Вселената в различни региони може да се различава. Как да проверим колко еднородно е ускорението на разширението на Вселената?

Ейбрахам Льоб от Харвард-Смитсъниънския център по астрофизика (САЩ) смята, че като цяло за Вселената еднородността на нейното разширение може да се провери с помощта на реликтовото лъчение – Вселената се разширява с различна скорост на различни места – и на картата на реликтовото лъчение биха съществували доста сериозни отклонения от общата картина, чиято нееднородност не може да не се забележи.

Джеръми Дарлинг от Колорадския университет в Боулдър заложил на друг метод – така нареченото наблюдение на разширението на Вселената в реално време. Не е ясно защо той не разчита на реликтовото лъчение.

Температурата на последното зависи само от общото разширение на Вселената в момента между появата на лъчението и неговото фиксиране от астрономите. С други думи, получаваме „средна температура“, при това усреднена за повече от 13 милиарда години.

В миналото разширението на Вселената може да не е имало ускоряващ характер, а днес то е именно такова. Наблюденията в „реално време“ ще позволят да се направи нещо съвсем друго: „Те може да се използват за измерване на разширението днес или във всяка друга точка от историята на Вселената.“

Какво се има предвид под наблюдения в реално време?

Разбира се, Вселената не престава да се разширява нито за секунда и за много години разширението може да достигне такава величина, която да е достъпна за фиксиране от земни уреди.

За да получи максимално точни цифри, Дарлинг използвал архивни данни от наблюдения на положението на извънгалактични обекти. Но уви, историята на астрономичните наблюдения е кратка. Всичко, което успял да получи в смисъла на точност, е картина на изотропно (равномерно) разширение на Вселената, с голяма грешка, достигаща 7%.

Но изследователят подчертава, че изчисленията му са само проверка на принципните възможности на космологията в „реално време“. Космическият телескоп Gaia на Европейската космическа агенция от тази година наблюдава милиарди звезди и неговите възможности за точно изясняване на дистанцията до далечните обекти са доста по-големи от тези на вчерашните инструменти.

Затова той е способен рязко да увеличи точността на оценката на скоростта на разширението в сегашния момент и много по-точно да отговори на въпроса как именно тъмната енергия влияе на съвременната Вселена.

Джеръми Дарлинг отбелязва, че наблюденията в реално време ще могат да отговорят и на други интересни въпроси, например за точната маса на големите структури във Вселената и за това дали тя се върти като цяло.

Отчет за изследването ще се появи в изданието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, а с достъпната му версия можете да се запознаете в arXiv.

• Не знам защо относно разширението на Вселената не се вземе под внимание една нестандартна възможност.Цялата наука се е съсредоточила върху идеята на Големия взрив,причинил появата на Вселената,а от там и на ускоряващото й се разширение.А Големият взрив е започнал от така наречената сингулярност – някаква точка с безкрайна маса.И след взрива се появяват времето и пространството.До тук добре.Но тази сингулярност все пак се е намирала някъде,нали.Да го наречем извънвселенско пространство.Никой не знае свойствата на това пространство и неговите закони.А нима не е възможно,вместо да е избухнал някакъв врив,просто това извънвселенско пространство да е започнало да разтяга тази сингулярност,създавайки Вселената?И я разтяга с ускоряваща се скорост.Мисля,че това обяснение е по-просто от теорията за някаква,за сега,митична тъмна енергия и тъмна материя.

Rumen Andonov 15 септември 2015 17:51 Отговор