Намериха място за бъдещата колония на Луната?

© NASA/GSFC/Arizona State University
Ивайло Красимиров

Огромен тунел образуван от лава беше открит на Луната и учени веднага предложиха той да бъде използван за убежище на бъдещите астронавти, които ще престоят по-дълго на земния спътник.

Този тунел от лава ще може да защитава астронавтите от опасните условия на повърхността на Луната. Неговата големина може да предложи убежище на цяла колония, която би могло да се изгради там.

Човешки крак стъпва на Луната за първи път преди 48 години, но досега никой не е престоял там повече от три дни. Луната може да бъде опасно място за хората. Температурата варира изключително много, а на Луната липсва атмосфера, както и магнитно поле, които да предпазват хората от опасните слънчеви лъчи и високата радиация. Костюмите на астронавтите не могат да ги предпазват дълго време от тези опасности, но един подобен тунел от лава, като открития, би могъл да облекчи тази задача.

Тунелът от лава се е образувал при изстиването на лавата, която е станала на корава покривка, нещо като покрив над все още течащ поток от лава. Така, след спирането на потока от лава, често пъти остава нещо като празен тунел.

Сега учените искат да изследват тези тунели, за да разберат кога лавата е изстинала и да разберат повече за образуването на земния спътник.

Тунелът беше открит от Японския спътник обикалящ около Луната. Когато японските учени анализирали изпратените данни, те открили отличителен ехо сигнал, чийто интензитет намалява, а след това има голям втори пик на ехото – сигнали, които до голяма степен предполагат куха област като тръба. Наред с това японските изследователи открили подобно поведение на ехото и на други места в близост до открития тунел, което предполага наличието на още тунели в този район.

Японският спътник обаче, не може да се приближи много до повърхността на Луната и японците са потърсили коопериране с НАСА и техния проект GRAIL. Чрез него могат да бъдат открити райони на Луната с по-ниска гравитация от известната, което може да помогне да се намерят кухите райони под повърхността на Луната. Така става възможно да се измери големината на тунела и точното му място под повърхността и да се прецени неговата пригодност за убежище на една бъдеща лунна колония.