NASA и ESA обединяват сили за далечни експедиции

© ESA/D.Ducros

Американската и европейската космическа агенция сключиха договор за съвместна работа над първия космически кораб за пилотирана мисия извън пределите на лунната орбита. Капсулата „Орион” (Orion) ще стане основно средство за изпращане на астронавти на Марс и към астероидите. NASA ще се заеме със създаването на кабината за екипажа, а ESA ще предостави обслужващия модул, разработен въз основа на товарния кораб ATV. Той ще осигурява на кораба електроенергия, топлина и възможност за маневриране.

Космическият кораб ще бъде изведен в Космоса от нова тежка ракета, разработвана от САЩ. Първият тестов старт на „Орион” се очаква да бъде през 2017 година. Европейският модул ще бъде задействан едва през 2021 г., когато се планира изпращането на първата пилотирана експедиция до Луната и обратно. Спускане на астронавти на земния спътник не се предвижда.

„Ние откриваме нова страница в трансатлантическото сътрудничество по строителство на космически системи – казва ръководителят на пилотираните полети на НАСА Томас Райтер. – Прекрасно ни е известно, че ни чака трудна работа, но това много вдъхновява и аз мисля, че всички чакаме с нетърпение старта на проекта.”

„Орион” се създава по образ и подобие на „Аполо”, участвали в американската лунна програма. Той ще има и спускаем модул за кацане на други планети.

Обслужващият модул с двигателите, горивните резервоари и слънчевите батерии ще бъде построен по пътя на съществени доработки на ATV, въведен в експлоатация през 2008 година. Към съществуващите осем малки двигателя ще бъде добавен един главен, аналогичен на използваните в совалките. Той ще осигурява тяга 26 килонютона. Ще бъде увеличена и ефективността на слънчевите батерии.

„ATV прекрасно се е доказал по време на три безупречни мисии към космическата станция и това е още едно потвърждение, че Европа строи напреднали, сигурни космически апарати”, казва Нико Детман, един от ръководителите на програмата ATV.

Специалистите отбелязват, че при връщането на Земята от продължителни експедиции капсулата „Орион” ще влиза в плътните слоеве на атмосферата с необикновено висока скорост от 11 км в секунда. Какво натоварване ще понася екипажът при това, ще се установява с помощта на датчици по време на първия безпилотен полет на апарата.