„Мона Лиза” полетя на Луната

© NASA Goddard

Леонардо да Винчи едва ли щеше да спи спокойно вечния си сън, ако знаеше какво ще творят учените с негов шедьовър в началото на XXI век. НАСА реши да покаже на света, че разполага с нови възможности за лазерна комуникация с изкуствените спътници на Луната. И предаде в кодиран вид с помощта на лазер най-известната картина в света – „Джокондата” – до инструмента LOLA на автоматичния апарат LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), който е на орбита около Луната. Предаването е извършено от Центъра за космически полети „Годард” в щата Мериленд.

За да изпратят картината, учените разделили изображението на Мона Лиза на 30 400 пиксела. Образът е изпратен със скорост 300 бита в секунда. Сигналът е предаден на разстояние 384 400 км.

След това лазерните импулси били получени от инструмента LOLA, който пресъздал образа. За проверка на предаването изображението е върнато на Земята от LRO. Но турбулентността в атмосферата предизвикала много грешки при предаването и картината се върнала с по-лошо от изпратеното качество.