НАСА каза сбогом на роувъра Opportunity

Роувърът Opportunity е офлайн от 10 юни 2018
Ивайло Красимиров

Удивително издръжливият роувър на НАСА, предназначен да изследва повърхността на Марс, престана да общува със Земята след 15-годишна служба, съобщиха официални представители на космическата Агенция на САЩ. Те подчертават, че  прекратената мисия е била удивително успешна и е задоволила американската космическа агенция.

На 10 юни миналата година инженерите загубиха връзка със задвижвания от слънчева енергия роувър наречен Opportunity по време на огромна прашна буря, която обгръщаше Марс. Оттогава служителите на НАСА са направили многобройни опити да събудят шест-колесния роувър, който е с размерите на количка за голф.

Най-вероятно оборудването на Opportunity е било компрометирано от прашната буря, която го е ударила, докато той е бил на място, наречено Долина на постоянството (Perseverance Valley).

Роувърът е построен с идеята да премине разстояние от около 1 км по повърхността на Червената планета, но накрая е изминал 45 км и е продължил работа на Марс по-дълго от всеки друг робот.

Във вторник инженерите направиха последен опит от калифорнийска антена да съживят роувъра, но нямаше ефект, казва Томас Зурбухен, асоцииран администратор на дирекция „Научни мисии на НАСА“.

„Ето защо аз стоя тук с чувство на дълбока благодарност и обявявам мисията на Opportunity за изпълнена“, заяви Зурбухен по време на онлайн видео презентация в Лабораторията за реактивни двигатели в Пасадена, Калифорния.

Докато Opportunity изследваше кратерите на Марс, събра важни доказателства за да покаже, че планетата в древното минало е била с „водни басейни и достатъчно топла, за да може да поддържа живот“, казаха от НАСА. Агенцията спомена и откриването на т.нар. „бели вени“ от минерален гипс, индикация за движение на водата през подземни пукнатини.

Opportunity се приземи на Марс през януари 2004 г., няколко седмици след роувъра Spirit, който приключи мисията си през 2010 година.

Друг роувър на NASA, наречен Curiosity, който пристигна на Марс през 2012 г., продължава работата си по повърхността на Марс и днес.

Космическият кораб на НАСА InSight, първият робот, който е предназначен да изследва дълбокото вътрешно пространство на един далечен свят, кацна успешно на повърхността на Марс през ноември м.г. с инструменти за откриване на планетарни сеизмични шумове, които никога не са измервани другаде, освен на Земята.

InSight и следващата мисия на роувър, планирана за 2020 г., се разглеждат като предшественици за евентуално проучване на Марс от мисия с хора, нещо което администраторът на НАСА Джим Бриденстайн вярва, че може да бъде постигнато още в средата на 30-те години.

· ·