НАСА открила „изненадваща активност“ на юпитеровата луна Европа

Художествена илюстрация: криоботи и хидроботи в океана на луната Европа
Ивайло Красимиров

За понеделник 26.09.16 г. е насрочена пресконференция на американската космическа агенция, на която предстои да бъдат оповестени нови открития на космическия телескоп Хабъл. Ще бъдат представени „доказателства за изненадваща активност“ на Европа, луната на Юпитер.

Възможно е данните, които са резултат на кампанията по наблюдение на Европа с телескопа Хабъл, да са свързани с предполагаемия скрит под повърхността на луната океан.

От дълго време надеждите на астробиолозите за наличие на извънземен живот в Слънчевата система са свързани именно с юпитеровата луна Европа. Причина за това е вероятността за наличието на скрит океан под дълбоката километър замръзнала повърхност на луната. Предполага се, че океанът се състои от течна солена вода и че дълбочината му е около 100 километра.

Действително, НАСА от няколко години взима предпазни мерки, за да не замърси потенциален живот на Европа със земни микроби. Още през 2003 г. космическата сонда Галилео в края на мисията си беше унищожена в атмосферата на Юпитер, където изгоря. Подобна ще бъде съдбата и на сегашната сонда Джуно, проучваща Юпитер.

Към днешна дата НАСА и Европейската космическа агенция ESA планират мисии до Европа. Плановете включват разтапяне на ледената кора на луната с т.нар. криоботи и проникване в океана със сонди-гмуркачи (хидроботи). Астробилозите се надяват да се натъкнат на необходимите за живота органични молекули и хранителни вещества във водата. Счита се, че могат да се намерят паралели с възникването на живота и на Земята.