НАСА планира да стартира лунната мисия

Ивайло Красимиров

Ще трябва да изчакаме още малко за мисията на НАСА „Артемида I“. Изданието Space.com отбелязва, че НАСА очаква да стартира полетния тест без екипаж Artemis I през февруари 2022 г., като прозорецът за излитане ще се отвори веднага на 12 февруари. Капсулата Orion вече е поставена върху ракетата Space Launch System и сега изстрелването зависи главно от тестването.

Това тестване обаче може да отнеме известно време. Космическата агенция планира тестове за интерфейси, инженерни системи, комуникации и система за обратно отброяване. Най-важният тест на практика е, когато екипажът на Artemis I ще опита да зареди и разтовари горивото няколко седмици преди изстрелването.

НАСА няма да определи твърда дата на стартиране, като това ще стане чак след успешна репетиция, така че няма да получим окончателното време за изстрелване още дълго време.

„Артемис I“ ще изпрати капсула оборудвана със сензори около Луната, за изследване на ускорението, радиацията и вибрациите по време на пътуването. Artemis II ще бъде с човешки екипаж. НАСА се надяваше да изпрати хора на Луната през 2024 г., въпреки че бюджетните ограничения и борбата за договори за кацане поставят под съмнение тази цел.

Въпреки това, една успешна мисия на Artemis I би представлявала важен етап. Това ще демонстрира жизнеспособността както на Orion, така и на ракетата SLS. По-важното е, че при успех, хората биха направили нова крачка за излизане извън орбитата на Земята за първи път от десетилетия.