НАСА „погреба” сондата Deep Impact

© NASA/JPL-Caltech

НАСА обяви официално приключването на мисията на сондата Deep Impact, която почти девет години пътешества по Слънчевата система, изследвайки комети и астероиди.

Преди около месец беше загубена връзката със сондата и сега, когато вече няма надежда да се осъществи контакт с нея, тя е обявена за изгубена.

„Deep Impact е един от фантастичните дълголетни апарати, който ни е дал повече информация от планираното. Той е извършил революция в нашите представи за кометите и тяхната активност”, казва ръководителят на мисията Майкъл А’Херн от университета в Мериленд.

Връзката с апарата е загубена в периода между 11 и 14 август, специалистите няколко седмици се опитваха да предадат на борда команди, за да активират отново бордовите системи. Макар че точната причина за аварията не е била установена, анализът на ситуацията показал, че негови възможни причини са били проблеми с „часовника” за ориентация на апарата.

В резултат радиоантените и слънчевите батерии са излезли от строя, което е лишило сондата и от връзка, и от електроенергия. Накрая поради липсата на загряване бордовото оборудване на апарата е замръзнало.

Сондата Deep Impact е изстреляна през януари 2005 година и е изпълнила успешно своята задача – изпратила в ядрото на кометата Темпъл 1 меден ударник. Сблъсъкът и изхвърлянето от него позволили на астрономите да получат нови данни за кометното вещество.

Впоследствие е решено програмата за изследване да продължи и сондата е изпратена към кометата Хартли 2. През ноември 2010 година тя прави множество снимки на ядрото й.

С камерата на апарата са проведени серия наблюдения на кометата Гарард (C/2009 P1), както и снимки на кометата ISON (C/2012 S1), която сега се приближава към Слънцето. Учените планираха да получат с нейна помощ серия нови снимки на ISON, но връзката с апарата се загуби.

Източник: РИА Новости