НАСА получи космически прах в лаборатория

© NASA

Екип от Изследователския център „Еймс“ на НАСА е успял да пресъздаде процесите, които протичат в атмосферата на червен гигант и водят до формирането на звезден прах, от който впоследствие се образуват планети.

Използвайки специална инсталация – камерата за космическо моделиране COSmIC (Cosmic Simulation Chamber), сега учените могат в лабораторни условия да пресъздадат и изследват частиците прах като тези, които се формират във външните слоеве на умиращи звезди. Учените разчитат, че създаденият от тях прах ще им помогне по-добре да разберат състава и еволюцията на Вселената.

В хода на експеримента учените установили, че съставът на „строителните елементи“, от които се състои Вселената, е много по-сложен, отколкото се смятало първоначално.

Тъй като условията в Космоса силно се отличават от земните, не е лесно да се идентифицират извънземните вещества. Благодарение на камерата COSmIC сега учените могат да моделират среда, близка по състав до междузвездните облаци, звездните обвивки или атмосферите на планети.

Камерата на COSmIC е снабдена с различни сложни устройства, които помагат на учените да създават в лаборатория условията на Космоса и процесите, протичащи в него, както и да наблюдават моделираните планетни и звездни вещества.