НАСА ще блъска космически кораб в астероид, за да промени орбитата му

Ивайло Красимиров

Нова космическа мисия на НАСА има за цел да се разбие в астероида Диморфос, за да намали скоростта му. Астероидът ще се забави само със сантиметър в секунда, но това е достатъчно, за да промени орбитата си и евентуалния курс.

Учените тестват, за да видят дали този метод може да помогне на Земята да се защити от бъдещи срещи с астероиди.

НАСА се готви да изстреля космически кораб, който да разбие в астероид за да изпробва този метод за планетарна защита. Първата по рода си мисия е с името DART или тест за пренасочване на двоен астероид. Тя ще стартира в 22:20 часа тихоокеанско време на 23 ноември на борда на ракета SpaceX Falcon 9 от базата на космическите сили Vandenberg в Калифорния.

Учените проверяват дали могат да използват сблъсъка, за да променят орбитата на Диморфос, дълъг около 18 метра лунен астероид, който е на милиони километри от Земята. Диморфос обикаля около по-голям астероид, наречен Дидимос, който е дълъг почти 800 м.

Очаква се и двата астероида да дойдат на около 10 милиона километра от Земята през септември 2022 г., а космическият кораб се очаква да достигне Диморфос – и да се разбие в него – приблизително по същото време.

Очаква се ударът на ускоряващия се космически кораб – движещ се с приблизително 22 000 км в час – да намали скоростта на Диморфос с около 1%. Това може да не изглежда съществено, но е достатъчно да се промени орбитата на по-малкия астероид, която учените се надяват да наблюдават от телескопи тук на Земята.

Целта на DART е планетарна защита

Крайната цел на DART е да получи информация за това как космическите организации могат да защитят Земята от смъртоносни астероиди, които се насочват към нея в бъдеще.

„Земята е засегната от астероиди и парчета астероиди през цялото време. Всяка година Земята се сблъсква с астероиди с размерите на маса“, казва Анди Ривкин, съосновател на DART от лабораторията по приложна физика на Университета Джон Хопкинс, във видеоклип от 2018 г., представен на уебсайта на проекта.

Той казва, че обекти като Диморфос и Дидимос удрят Земята на всеки няколко хиляди години и са достатъчно големи, за да причинят значителни щети „в регионален мащаб“.

Парче космически лед с ширина 5 км премина на около 100 ​​милиона км от планетата през юли. През 2019 г. дойде около 120 метра широк астероид „убиец на цял град“, за който учените нямаха представа до едва няколко дни преди да прелети на 70 милиона км от Земята. За сравнение, астероидът, който слага край на динозаврите преди 65 милиона години, е бил широк около 9 км.

Мисията DART, разработена и ръководена за НАСА от лабораторията по приложна физика на Университета Джон Хопкинс, използва „евтин“ космически кораб, който ще бъде оборудван с две слънчеви решетки, което ще го направи с дължина около 9 метра, се казва на уебсайта на проекта.

Корабът е оборудван с камера, която да му помогне да го насочи към Диморфос, а италиански сателитен куб, който ще се отдели от космическия кораб преди удара, ще направи снимки на сблъсъка.

Няколко години след удара изпълнен от проекта DART, Европейската космическа агенция заяви, че нейна мисия, наречена Hera, ще проучи ефекта на проекта върху Диморфос и неговия спътник Дидимос.

НАСА стартира мисии за удари на астероиди, целящи събиране на информация за космически обекти. През 2005 г. Агенцията проведе мисията Deep Impact, за да удари кометата Tempel 1, която наблюдава в продължение на осем години, преди да загуби комуникация с космическия кораб.

Оригиналната статия е публикувана в Insider.