БепиКоломбо засне първи кадри от Меркурий

Ивайло Красимиров

Европейската мисия BepiColombo изпрати първите си снимки от Меркурий, най-вътрешната планета на Слънчевата система. Сондата е направила снимките малко след като е прелетяла над малкия свят на височина само 200 км.

Контролерите са планирали още пет такива полета, всеки път използвайки гравитационния влекач на Меркурий, за да контролират скоростта на космическия кораб.

Целта е Бепи да се движи достатъчно бавно, че в крайна сметка да може да поеме стабилна орбита около планетата. Това трябва да стане до края на 2025 г.

Първите снимки на мисията на Меркурий са заснети от камери за наблюдение с ниска резолюция, разположени отстрани на сондата. За момента това са всички налични образи.

Bepi все още не е готов да внедри своите научни камери с висока разделителна способност. Те са прибрани вътре в това, което се нарича група космически кораби.

Bepi е по същество два космически кораба в едно. Едната част е разработена от Европейската космическа агенция (Esa), другата част от японската космическа агенция (Jaxa). Начинът, по който тези два компонента са опаковани за пътуването до Меркурий, засега запушва отворите на основните камери.

Инженерните или „селфи“ камери все пак са достатъчно добри, за да различат разпознаваеми черти на повърхността на планетата.

Простите черно-бели снимки започнаха да се филтрират обратно на Земята в събота. След като всички бъдат обработени, се очаква Esa да ги пусне заедно, за да направят късометражен филм.

Професор Дейв Ротери от Открития университет на Обединеното кралство заяви, че е доволен от видяното, изпратено от Бепи.

„Това са просто щастливи снимки, докато ние подготвяме пълната мисия, но каква прекрасна гледка имахме към планетата“, казва той пред BBC News.

„Виждате повърхност с кратери, но също и области, които са били изгладени от огромни изливания на вулканична лава. Някои от по-ярките области са там, където е имало вулканични експлозии в далечното минало, а също можете да видите къде днес някои от повърхностният материал се разсейва в космоса“.

„Когато видим изображения с висока разделителна способност, когато сме на орбита, ще видите, че горните 10-20 м от повърхността се извисяват към космоса, давайки ви тези стръмни, плоски дъна, които наричаме кухини.“

Въпреки че Бепи е далеч от началото на научни операции, доста от инструментите на сондата бяха включени за първото прелитане над планетата.

„Ще си върнем данните“, каза д -р Сюзи Имбър от университета в Лестър, Великобритания, „но целта на прелитането и общо шестте полета над Меркурий е да ни помогне да променим траекторията си и да ни забави.

„В крайна сметка, след няколко години, през декември 2025 г., нашият космически кораб и Меркурий ще бъдат на едно и също място, движещи се в една и съща посока. И така, накрая, ще можем да отделим космическия си кораб и да влезем в орбита.

Това първо прелитане постави Бепи в резонанс две към три с Меркурий. Тоест, докато Меркурий обикаля три пъти около Слънцето, Бепи ще обикаля два пъти.

Следващото прелитане през юни догодина ще забави това до резонанс от три към четири: Бепи ще обиколи Слънцето три пъти в сравнение с четирите обиколки на Меркурий.

По -нататъшните прелитания – през юни 2023 г., септември 2024 г., декември 2024 г. и януари 2025 г. трябва да поставят Бепи в редовна орбита, за да започнат пълни научни операции през 2026 г.

Европейският и японският елемент на мисията ще се разделят, когато влязат в орбита на Меркурий и изпълняват различни роли.

Европейският планетарен орбитален апарат (MPO) е проектиран да картографира терена на Меркурий, да генерира профили на височина, да събира данни за структурата и състава на повърхността на планетата, както и да открива вътрешността му.

Японският магнитосферичен орбитален апарат (ММО) ще има за свой приоритет изследването на магнитното поле на Меркурий. Той ще изследва поведението на полето и взаимодействието му със „слънчевия вятър“, надуващата се маса от частици, които се стичат от Слънцето. Този вятър взаимодейства със супер-слабата атмосфера на Меркурий, разбивайки атомите в опашка, която достига далеч в космоса.

Надяваме се, че паралелните наблюдения на спътниците най -накрая могат да разрешат многото загадки за горещия малък свят.

Една от ключовите загадки се отнася до извънгабаритната желязна сърцевина на обекта, която представлява 60% от масата на Меркурий. Науката все още не може да обясни защо планетата има само тънък слой от скали.

„Когато влезем в орбита, тогава ще започнем да изучаваме магнитното поле в Меркурий и повърхността на Меркурий, която има огромни температури от 450 ° С, но въпреки това има вода на повърхността на някои места “, казва проф. Марк МакКорийн, старши съветник на Еса по наука и проучване.

„Бепи е само третата мисия, която някога е отишла до Меркурий, но ще бъде много по-близо до планетата за много по-дълго време от предишните мисии. Така че, имаме реален шанс да отговорим на някои от тези загадки защо планетата е такава, каквато е“ , казва той пред BBC News.