НАСА закрива редица мисии поради липса на пари

Инфрачервеният телескоп „Спицър“ ще бъде голяма загуба за науката, но от НАСА смятат за нерентабилно неговото поддържане.

След като се запознали с анализа, предоставен от независима група експерти, представители на НАСА сериозно се замислили да закрият част от младите космически мисии и да вложат наличните ресурси в най-проверените и перспективните.

Според обзора допълнителни вложения си струват космическият телескоп „Хъбъл“, рентгеновата обсерватория „Чандра“ и ловецът на екзопланети „Кеплер“.

За поддържане на тези проекти нещо трябва да се пожертва, тъй като НАСА сега преживява не най-добрите времена по въпроса за финансирането.

Под заплаха от закриване попадат инфрачервените мисии „Спицър“ и NEOWISE. Последната е насочена за следене на потенциално опасни околоземни обекти, затова закриването на този проект се явява един вид риск.

Разговорите за закриването на мисии се провели в НАСА, след като Конгресът на САЩ обявил съкращаване на финансирането. Да добавим, че половината от наличните пари се влагат в телескопа „Джеймс Уеб“ (JWST), който ще бъде изведен на орбита през 2018 година.

През 2014 година например общият обем на финансирането на департамента за астрофизика е бил около $1,3 милиарда, от които $658 милиона отишли за строителството на JWST. „Спицър“ получил общо $16,5 милиона за 2014 година и за 2015-а за тази мисия ще се отделят още по-малко средства, но НАСА е решила, че поддържането на инфрачервения телескоп излиза прекалено скъпо в днешните условия.

„За мен това е невероятно тъжна новина. Нима държавата не може да намери няколко милиона долара за поддържане на вече съществуващите астрофизични проекти“, казва съавторът на отчета Бен Опенхаймер, астроном от Американския музей за естествознание в Ню Йорк.

Разглеждане на препоръките от независима група експерти астрофизици има на всеки две години, във връзка с което НАСА взема решение за по-нататъшната съдба на своите мисии. До 2016 година мисиите „Чандра“, „Хъбъл“, „Кеплер“, „Ферми“ и NuSTAR ще получат допълнително финансиране за сметка на други проекти. След тези две години перспективите на мисиите отново ще бъдат преразгледани.

Да добавим, че изучаващият гама-експлозиите телескоп SWIFT, макар и да получил допълнително финансиране заедно с други проекти, на няколко допълнителни мисии в рамките на този проект били отказани парични средства. За NuSTAR разходите също трябва да се съкратят до края на 2015 година.

В близките години учените от НАСА продължават сътрудничеството с европейските си колеги в рамките на проекта XMM-Newton и космическия телескоп „Планк“.

Молбата на ръководителите на мисията „Спицър“ за продължаване била отхвърлена, но учените продължават да се надяват на положителен отговор след предоставяне на орязан бюджетен план. Ако окончателното решение не е в полза на проекта, то това ще бъде огромна загуба за науката.

Ролята на „Спицър“ впоследствие може да бъде заменена от JWST, но този телескоп още не е пуснат и той още не предоставя ценни данни. Напомняме, че „Спицър“ изследва Вселената в инфрачервения диапазон, което му позволява да „вижда“ през плътни облаци прах и газ, а също да фиксира фини детайли от формирането на звезди, галактики и планетни системи.

Главна „финансова дупка“ на Американската космическа агенция е телескопът „Джеймс Уеб“, който трябва да бъде пуснат през 2018 г.

Да добавим също, че под удара ще се окажат и повечето проекти с участие на „гост-наблюдатели“ (guest observer programs), в рамките на които НАСА е платила на независими експерти за потвърждаване на получените астрофизични данни и предложения на нови идеи за бъдещи космически мисии.

Измененията в разпределението на бюджета са наистина добра новина поне за ръководителите на мисията „Кеплер“. След като учените измислиха как да върнат към работа телескопа с дефектни жироскопи, те стартираха мисията K2.

Космическата обсерватория отново ще търси екзопланети, потенциално годни за живот. Очевидно официалните лица от НАСА са признали тези цели за ръководни за съвременната астрофизика.