Нашата част на Млечния път е с 30% по-голяма, отколкото се мислеше досега

Ивайло Красимиров

Изследване, публикувано в Science Advances, съдържа нови модели на Млечния път, които предполагат, че нашата галактика може да не е перфектна спирала. Международен изследователски екип искал да разбере дали Млечния път се вписва в спираловидната форма, наблюдавана при други галактики. Това било опит в рамките на друго, по-голямо изследване, целящо да подобри познанията на науката за нашата галактика.

Отговорът не е лесен, защото ние се намираме точно по средата на галактиката и в този смисъл е невъзможно да добием същата картина за Млечния път, както за други галактики, наблюдавани от Земята. По тази причина учените използват модели за да определят с максимална възможна точност формата му.

Фундаменталният проблем с Млечния път е, че представлява система, подобна на диск и ние се намираме вътре в диска,

казва Марк Райд, астроном в Центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън и съавтор в изследването.

Екипът изследвал дължините на радиовълни. Използвани били телескопите на Националната Астрономическа Радиообсерватория за определяне на разстоянието от Земята до региони, формиращи звезди.

Млечния път - стандартна структура

Млечния път – стандартна структура

Резултатите показали, че мястото на нашата Слънчева система в Млечния път (наречено Ръкав Орион) е съществен ръкав, по-голям от това, което се смяташе досега и не е просто израстък на напълно развита система.

Проучването, подобно на повечето такива, използва модели родени чрез калкулации.

Но какво би било, ако е наистина възможно да се види Млечния път и да се потвърди коректността на анализа? Добрата новина е, че това скоро ще бъде направено. Космическият телескоп Джеймс Уеб (JWST) на НАСА, който ще бъде пуснат през 2018 г. ще може да даде картина на галактиката и дори на вселената.

Той ще бъде по-мощен и по-чувствителен от Хъбъл и други телескопи преди него, JWST ще може да ни покаже галактиката такава, каквато не сме я виждали досега. Може би дори повече.