Най-древното произведение на изкуството е върху мида

© Wim Lustenhouwer/Vrije Universiteit Amsterdam

На остров Ява в края на XIX век е открита раковина на мида. В хода на ново изследване учените открили върху нея абстрактен геометричен модел, който явно умишлено бил оставен от древен художник.

Анализите показали, че възрастта на този модел е около 500 000 години, което го прави най-древното произведение на изкуството от откриваните досега.

Според учените зигзагообразната гравировка по-скоро принадлежи на ръката на прародител на човека – Homo erectus, или изправения човек.

Има достатъчно свидетелства за ранна наскална живопис, оставена от разумния човек преди около 40 000 години. Антрополозите дори твърдят, че и неандерталците са могли да бъдат прародители на абстрактното изкуство. Но що се отнася до изправения човек, то досега не са откривани техни умения да рисуват.

Homo erectus се е отделил като вид преди около 2 млн. години. Неговите представители са излезли от Африка и са се разселили по южните екваториални територии. Този прародител на човека е измрял преди 140 000 години и повечето палеоантрополози смятат, че именно изправеният човек е предтеча както на Homo sapiens, така и на неандерталците.

Откритите раковини на сладководната мида, върху която са открити гравюрите, се приписват на холандския палеонтолог Йожен Дюбуа и датират приблизително от края на XIX век. Ученият открил раковината в източния регион на Ява, наречен Тринил.

Там Дюбуа открил и първата вкаменелост на изправения човек – част от череп и няколко други кости. Палеонтологът взел от острова цяла колекция раковини, която се изучавала до 30-те години, след което била оставена без внимание и се съхранявала в музея на Лайден, Нидерландия.

С повторния анализ на колекцията раковини се заела Йосефина Йорденс от университета на Лайден. Изследователката работила над изучаването на това, как изправеният човек е използвал морските ресурси на Тринил – локация, намираща се на 80 км от бреговете.

Йорденс открила раковини с неголеми перфорации, направени от  остри предмети преди стотици хиляди години. Това позволява да се предположи, по думите ѝ, че някой прародител на човека е използвал зъб от акула, за да отваря раковините на мидите и да се храни с тях.

Зигзагообразната гравюра, отначало е забелязана на увеличени снимки. По-късно Йорденс и колегите ѝ разгледали внимателно и самата раковина.

„Преди никой не е забелязал този модел, тъй като той почти не се вижда. На нас просто ни провървя – това беше щастлива случайност. За да се разгледа гравюрата, светлината трябва да пада под определен ъгъл“, разказва изследователката.

Внимателният оглед под микроскоп показва, че зигзагите са били оставени умишлено. Всяка права линия е около един сантиметър, без да има прекъсвания между тях, а това значи, че те не са се появили случайно. В улеите на гравираните линии и досега има песъчинки. Тяхната възраст е половин милион години.

Йорденс разказва, че археологичен експеримент, в който учените се опитали да пресъздадат тази гравюра върху свежа раковина, показал, че художникът трябва да е използвал изключително остър предмет и да изпълни буквално ювелирна работа.

„Това ни накара да разберем колко трудно всъщност е било нанасянето на модела“, признава Йорденс, автор на статията в сп.  Nature.

Учените засега не се наемат да твърдят със сигурност дали този модел е бил произведение на изкуството, или е служил за някакви практични цели. Освен възрастта и факта, че гравюрата е оставена умишлено, изследователите не знаят нищо повече, а без разбирането на намеренията на древния майстор е невъзможно да се каже и защо той е оставил тези символи върху раковината.

Както смята Йорденс, това може да е бил начин за изправения човек да изрази себе си или да направи впечатление на жена, която му харесва. Всъщност принадлежността на рисунката на ръката на H. erectus също не е потвърдена.

Според учените чак след извършване на голяма експедиция на остров Ява и обширни разкопки на важни палеонтоложки локации ще могат да се направят изводи.