Най-мощната камера в света не откри следи от гравитационните вълни

Dark Energy Survey Collaboration

Най-мощната и чувствителна камера в света – DEC (Dark Energy Camera), не е успяла да намери оптични следи от гравитационните вълни, чието откритие бе обявено от физиците от колаборацията LIGO, се казва в статия, публикувана в сп. Astrophysical Journal Letters.

Суперкамерата DEC с резолюция рекордните днес 570 мегапиксела, пристъпи към търсенето на тъмната енергия през септември 2013 година. Тя се намира на 4-метровия телескоп Бланко в чилийската обсерватория Серо Тололо.

Тази камера е способна да „улови“ в един кадър около 100 000 галактики на разстояние до 8 милиарда светлинни години.

„С нетърпение чакахме първото откриване на гравитационни вълни, за да можем да насочим DEC в тази точка и да започнем търсенето на изблика светлина, който може да са изпуснали обектите, породили тези вълни. Нашата камера се явява най-мощният инструмент в света за решаване на подобни задачи“, казва Едо Бергер (Edo Berger) от Харвард-Смитсъниънския астрофизичен център в Кеймбридж (САЩ).

Камерата DEC. © Reidar Hahn/Fermilab

Както бе съобщено по-рано, благодарение на това, че гравитационните вълни са били фиксирани едновременно от двата детектора на LIGO, учените знаели къде приблизително се е случило сливането на черните дупки – в доста широка „ивица“ с дължина 600 градуса на небето на Южното полукълбо на Земята.

Използвайки този участък като ориентир, Бергер и колегите му повече от три седмици го следили с DEC в надеждата да „уловят“ оптично ехо от това събитие.

Изучавайки снимките, получени от камерата за това време, учените изхождали от две хипотези – те смятали, че подобни гравитационни вълни може да са възникнали както при сливането на черни дупки, така и в резултат на взрив на свръхнова. Във втория случай, според Бергер и колегите му, трябва да е имало ярък изблик, който бавно да гасне в следващите дни, а в първия случай такъв по-скоро ще липсва.

Независимо от много широкия обзор на DEC учените са успели да проследят едва 11% от площта на този регион, където потенциално са се родили гравитационните вълни. Това може да обясни защо DEC не е успяла да фиксира породилия ги взрив. Според изследователите липсата на оптично „ехо“ на тези гравитационни вълни говори, че те наистина са били породени от черни дупки, а не от свръхнова или други „звездни“ обекти, оставили ярка следа в оптичния диапазон.