Ако можехме да видим гравитационните вълни…

© NASA/C. Henze

Ако хвърлите камък във водата, ще видите кръгове. Те напомнят друг феномен – гравитационните вълни, които ще се образуват след сблъсъка на две черни дупки и ще се разпрострат из пространство-времето.

Засега не можем да видим гравитационни вълни, затова астрофизиците строят модели. Например горното изображение, публикувано от Европейската космическа агенция (ESA) и създадено от симулатор на НАСА, показва момента от сблъсъка на две черни дупки и „танца“ на гравитационните вълни. Изображението се смята за „много близко до реалното“.

За щастие според учените съвсем скоро ще можем не само да моделираме подобни явления, но и директно да ги регистрираме. Инженерите конструират високочувствителни наземни детектори на гравитационни вълни, а също така се готвят да изстрелят телескопа LISA Pathfinder в Открития космос – апаратът ще бъде изпратен в Космоса на 2 декември и ще се разположи в точка на Лагранж L1, на 1,5 млн. километра от Земята.

В началото на февруари следващата година се очаква LISA Pathfinder да започне наблюдения и експерименти, които ще продължат минимум шест месеца.

Телескопът LISA Pathfinder, който беше завършен през август, ще стане първата космическа обсерватория, която ще търси гравитационни вълни, пораждани от взаимодействието между големи и особено тежки обекти в Далечния космос.

Той се явява своеобразен пробен елемент в големия проект по създаването на LISA – космическа система за търсене на подобни вълни, иницииран през 2001 година със съвместните усилия на НАСА и ESA.

Космическият апарат трябва да се състои от три части, всяка от които ще е снабдена с лазер и устройство за определяне на отклонението на лазерните лъчи, постъпващи от други апарати.