Не стихват споровете планета ли е Плутон

Регионът Тартар, където се намират загадъчните скали. © NASA/ Southwest Research Institute
Ивайло Красимиров

Събота, 24 август 2019 г. отбеляза една интересна годишнина за планетарните учени. Изминаха 13 години от деня, когато официалното определение на Плутон се промени – това, което някога беше включено сред планетите на Слънчевата система, тогава беше определено само като скромна планета джудже.

Но не всички се съгласиха с решението на Международния астрономически съюз – и сега администраторът на НАСА Джим Бриденстийн добави гласа си към припева, заявяващ подкрепа за членството на Плутон в планетарния клуб на Слънчевата система.

„Само за да знаете, според мен Плутон е планета“, каза той по време на обиколка на сградата за аерокосмически инженерни науки в университета на Колорадо Боулдър.

„Можете да напишете, че администраторът на НАСА обяви Плутон за планета за пореден път. Придържам се към това. Това е начинът, по който определям Плутон и съм се ангажирал с него.“

Това официално не променя нищо и разсъжденията му дори не са много убедителни – научаването на нещо по един начин не означава, че трябва да остане така завинаги.

Но просто така се случва, че планетарните учени не са на едно мнение за планетата Плутон от години и причините за това са различни.

Когато IAU премахна Плутон от списъка на деветте планети в Слънчевата система през август 2006 г., ходът беше следствие от приемането на оофициалното определение за планетите и планетите джуджета.

Преди това нямаше официални определения за тези обекти, което създаде проблеми, когато астрономът Майк Браун от Калифорнийския технологичен институт и колегите му откриха обект, който изглеждаше по-голям от Плутон. (По-късно този обект е обявен за планета джудже и е кръстен Ерис, по гръцката богиня на раздора.)

Каква е разликата между планета и планета джудже, която промени статута на Плутон? Плутон – висящ в астероидното поле на пояса на Кайпер – не е разчистил „квартала около орбитата си“ от други скали.

Това помогна за решаването на проблема и на други обекти, имащи същия размер като на Плутон, от които потенциално има стотици. Ако Плутон беше в клуба на планетите, какво пречи и останалите да са сред планетите?

Планетарният учен Алън Стърн, ръководител на мисията на New Horizon на НАСА, изрази също разочарованието си от решението да бъде понижен Плутон и изваден от състава на планетите.
„Заключението ми е, че дефиницията на IAU е не само неприложима и неизпълнима, но е толкова научно дефектна и вътрешно противоречива, че не може да бъде категорично защитавана от твърденията, че е научна небрежност,“ написа той през септември 2006 г. ,

Учените работещи с проекта “ Нови хоризонти „, както и все по-голям брой други професионални изследователи астрономи и планетарни учени, не признават решението на IAU за Плутон от 24 август 2006 г.“
Още при появата на резолюцията, само 424 от около 9 000 членове на Международния астрономичен съюз гласуваха за резолюцията, а стотици планетарни учени веднага подадоха петиция срещу нея.

В подкрепа на планетарния статут на Плутон са и фактите, че той има своя многослойна атмосфера, органични съединения, време, луни.

Има пейзажи – скалисти планински вериги и широки равнини. Има лавини, може би дори течни океани. В крайна сметка определението, основано на „орбиталното изчистване“, няма историческа стойност.

Може да се твърди, че и други планети не са „изчистили своите орбити“ – има много астероиди, които висят както около орбитата на Земята, така и на Юпитер (въпреки че не са толкова много, колкото пояса на Кайпер.)

Учените миналата година изтъкнаха, че една планета трябва да бъде определена като обект, който е станал достатъчно голям, за да се превърне в сфера.

„Оказва се, че това е важен момент в еволюцията на планетарно тяло, защото очевидно, когато това се случи, той инициира активна геология в тялото“, обясни планетарният физик Филип Мецгер от университета в Централна Флорида.

Досега обаче, Международният астрономически съюз не е показал признаци на отстъпление, но не отстъпват и привържениците на Плутон. Може би Бриденстийн, присъединил се към отбора Плутон, ще поднови двубоя.