Неандерталците са яли риба, миди и тюлени

Ивайло Красимиров

Това показва ново проучване в района на днешна южна Португалия. Изследването добавя доказателства, че нашите еволюционни роднини най-вероятно са разчитали на морето за храна точно толкова, колкото и древните хора.

В продължение на десетилетия способността да събират храна от морето и от реките се разглеждаше като нещо уникално за вида хомо сапиенс.

Сега учените откриват доказателства за интензивно потребление на морските дарове в „неандерталски район“ в южна Португалия.

Неандерталците, живели преди 106 000 до 86 000 години в пещера в района на Фигейра Брава, близо до Сетубал, са яли миди, раци, риба – включително акули, змиорки, морски птици, делфини и тюлени.

Изследователският екип, ръководен от д-р Жоао Зилхао от университета в Барселона, Испания, откри, че морската храна съставлява около 50% от диетата на неандерталците от Фигейра Брава. Другата половина идва от сухоземни животни, като сърни, кози, коне, аурохи (древни диви говеда) и костенурки.

Някои от най-ранните известни доказателства за експлоатацията на морските ресурси от хората (Homo sapiens), датират преди около 160 000 години в Южна Африка.

Някои изследователи по-рано предложиха теория, че морските дарове, подсилващи мозъка, допринасят за засилено когнитивно развитие при ранните съвременни хора.

Това, според тях, би могло да помогне за постигане на период на подчертано увеличаване на изобретенията и творчество, започнал сред съвременните човешки популации в Африка преди около 200 000 години. Може също така да е помогнало на съвременните хора да изпреварват други човешки видове като неандерталците и денисовците.

В новото изследване обаче, учените откриват, че неандерталските жители на Фигейра Брава разчитали на морето в мащаб, съпоставим с този на човешки (Homo sapiens) групи, живеещи приблизително по същото време в Южна Африка.

Коментирайки откритията, д-р Матю Поуп от Института по археология към UCL, Обединеното кралство, заявява: „Зилхао и екипът твърдят, че са идентифицирали създадени от неандерталците структури (купчини и цели могили) почти изцяло от черупки“. Това показва, че неандерталците са разчитали силно на морето за изхранването си.