Неблагодарни звездни дечица

Мъглявината Gum 15.
© ESO

Астрономите от Южната европейска обсерватория (ESO) са открили удивително явление: младите звезди първо строят своята майчинска мъглявина, а след това я разрушават.

Изследователите са получили снимка на газово-праховия облак Gum 15 в съзвездие Корабни платна на 2,2-метровия телескоп MPG/ESO в обсерваторията Ла Сила в Чили в рамките на програмата „Космически съкровища на ESO“.

Тази програма не е толкова научна, колкото образователна. Нейната цел е получаването с телескопите на обсерваторията на висококачествени снимки на „интересни, загадъчни или просто красиви космически обекти“ (така пишат самите астрономи за програмата). За нея се използва време, в което по някакви причини не може да се провеждат научни наблюдения.

Снимките от програмата могат да се използват и за научни цели – астрономите могат да получат достъп до тях чрез научния архив на ESO.

На снимката на облака Gum15 добре се вижда областта HII, в която активно се раждат млади звезди. В тази област се намира много йонизиран водород и тя ражда за няколко милиона години около хиляда звезди.

Както станало ясно, в резултат на звездния вятър от новородените звезди доплуват причудливи фигури от околния газ, а излъчването от звездите го осветява. Така младите звезди строят външния облик на мъглявината.

Но именно те после я и разрушават – щом най-масивните звезди стигнат към края на своя жизнен път, те се взривяват в свръхнови и разхвърлят веществото от мъглявината в пространството.